Telecomproviders beboet voor onduidelijke websites

Boete onderstreept belang onafhankelijke vergelijkingssites


KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone hebben van de Autoriteit Consument & Markt een miljoenenboete ontvangen voor onjuiste en onvolledige informatie op hun website. De boete werd al in september opgelegd maar nieuws daarover komt nu pas naar buiten.

Dat komt omdat de telecomaanbieders bij de rechter publicatie hadden geprobeerd tegen te houden. De rechter wees dat verzoek af waarna de ACM tot publicatie overging. De hoogste boete van 3,47 miljoen euro gaat naar T-Mobile. KPN, Vodafone en Tele2 volgen op respectievelijk 3,4, 3,1 en 2,7 miljoen euro. De hoogte van de boete is vanwege de ernst van de overtreding gekoppeld aan de behaalde omzet.

Autoriteit Consument en Markt
Tik op de vingers van telecomaanbieders

Volgens de ACM overtraden de telecomproviders op drie punten de regels; eenmalige kosten werden niet goed vermeld, beperkingen van zogenaamde 'onbeperkte' bundels werden niet genoemd en soms werd geadverteerd met de prijzen van voordeliger combi-abonnementen waarbij je al een abonnement op hetzelfde thuisadres moet hebben. Volgens de ACM konden consumenten door de onjuiste of onvolledige tarieven op websites van telecomaanbieders moeilijk abonnementen onderling vergelijken. Deze boete onderstreept daarmee het belang van vergelijkingssites zoals NieuweMobiel.NL waar wel goed onderling vergeleken kan worden.


Gerelateerd nieuws


Praat mee over dit artikel