Online reviews kunnen volgens ACM misleidend zijn, hoe zit dat bij NieuweMobiel?


Uit een onderzoek gehouden door de Autoriteit Consument & Markt, kortweg ACM, blijkt dat consumenten het risico lopen om misleid te worden door websites die beoordelingen of online reviews tonen. Hoe zit dat precies op NieuweMobiel.NL?

Sinds jaar en dag is het mogelijk om op NieuweMobiel.NL ervaringen over je mobiel achter te laten. Het helpt onze bezoekers om beter een keuze te maken voor een volgende mobiel. Het kunnen tonen van deze online reviews helpt ook in de zogenoemde Google-ranking. Websites met reviews staan doorgaans hoger en mensen zijn eerder geneigd erop te klikken. Reden voor het ACM om onderzoek te doen naar de betrouwbaarheid van deze online reviews.

Fake
Jij bent nep! En jij! Iedereen is nep!

Wat namelijk maar weinig mensen weten is dat het vaak voorkomt dat websites deze online reviews verzinnen of studenten hiervoor inhuren. Er zijn zelfs bedrijven die je als website-eigenaar kunt inhuren om nep-reviews te schrijven. Het Duitse Computer Bild concludeerde eerder al uit eigen onderzoek dat 1 op de 3 reviews nep is. Op de NieuweMobiel.NL-redactie is een voorbeeld bekend van een grote telefoonwinkel waar deze gang van zaken tot voor kort heel normaal was. Inmiddels hebben ze hun leven gebeterd en worden reviews voortaan geverifieerd. Het zijn niet alleen de eigenaren van websites die nep-reviews schrijven, fabrikanten maken zich er ook schuldig aan om zo de populariteit van hun producten op te krikken. In andere gevallen laten fabrikanten groepen mensen een product vooraf testen in de hoop dat ze er positieve reacties over achterlaten, al dan niet tegen vergoeding. Een ervaring is dan eerder reclame dan nuttig. Kieskeurig liet onlangs weten per januari 2017 geen online reviews meer toe te laten waarvoor betaald was. Over de betrouwbaarheid van recensies vóór die datum ontstaat dan meteen twijfel.

Hoe zit dat op NieuweMobiel.NL?

Zoals gezegd is het bij NieuweMobiel.NL al sinds 2002 mogelijk om online een ervaring achter te laten over je mobiel. Inmiddels hebben alweer ruim 10.000 mensen dat gedaan en helpen ze zo anderen een betere beslissing te maken. De aanbevelingen die het ACM geeft zijn bij ons op de volgende manier gewaarborgd. Zo staan negatieve en positieve beoordelingen door elkaar heen en zijn ze gesorteerd op datum van binnenkomst. Kwalitatieve reviews kunnen als zodanig worden aangemerkt door op het duimpje omhoog te klikken. Andersom kan uiteraard ook. Later kunnen we het mogelijk maken hier op te filteren of sorteren. De reviews op NieuweMobiel.NL zijn altijd geschreven door echte gebruikers van dat product. We hebben hier een intern mechanisme voor bedacht dat hierop controleert. We hebben reviews nog nooit aangepast op verzoek van fabrikanten. Als we wel dat verzoek krijgen en we verklaren deze gegrond dan melden we dat in de beoordeling zelf. NieuweMobiel.NL heeft nog nooit betaald voor het laten schrijven van online reviews en is ook niet van plan dat te doen. Wel verloten we sinds kort iedere maand onder alle inzendingen een waardebon van € 50 om het achterlaten van een beoordeling te stimuleren. Wie de winnaar is wordt onderaan deze pagina vermeld. De keuze valt op een kwalitatief goed geschreven review, positief of negatief. Omdat iemand vooraf niet weet of zijn review goed genoeg is voor de waardebon beïnvloedt dat niet de mening over het product.

En hoe zit het met jullie eigen expert reviews?

Naast gebruikersreviews nemen we ook geregeld zelf producten onder de loep. Deze krijgen we opgestuurd van fabrikanten of de persbureaus die ze inhuren en sturen we daarna weer terug. Het is wel eens voorgekomen dat we telefoons mochten houden omdat ze bijvoorbeeld te verouderd waren. Sinds 2013 hebben we echter consequent altijd telefoons teruggestuurd. De bezorgkosten betalen we altijd zelf. Nu zijn we redelijk kritisch op alles wat we binnenkrijgen en dat heeft dan ook menigmaal geresulteerd in een discussie met de fabrikant. Die is niet altijd gecharmeerd als we een product niet goed vinden. Dat heeft echter nooit geresulteerd in het door ons aanpassen of mooier maken van een review. Het is zoals het is en als een product niet goed is dan zeggen we dat. We zijn hierdoor wel eens een poos op een soort zwarte lijst beland waardoor we van sommige fabrikanten geen reviewtoestellen meer kregen. Dat is jammer voor onze gebruikers maar we maken de dingen niet mooier dan ze zijn.

Heb je vragen over de werking van online reviews, beoordelingen en recensies op NieuweMobiel.NL? Of hoe we met sommige zaken omgaan? Stel je vragen hieronder in de reacties en we gaan het voor je uitleggen. Transparantie voorop!



Praat mee over dit artikel