Telecomaanbieder moeten abonnees duidelijker informeren bij contractswijziging


De ACM verscherpt het toezicht op telecomaanbieders. Volgens de waakhond informeren ze klanten niet goed wat hun rechten zijn bij contractswijzigingen. Abonnees moeten vanaf nu vooraf duidelijk geïnformeerd worden over aanstaande wijzigingen.

Iedere klant heeft het recht z'n contract kosteloos op te zeggen wanneer de aanbieder hierin een wijziging aanbrengt. Telecomaanbieders doen dit ook geregeld maar informeren volgens de ACM te onduidelijk hun klanten. Zo blijkt vaak niet welke wijzigingen er zijn aangebracht. De ACM stelt nu dat aanbieders een maand van te voren een abonnee duidelijk moet informeren en bij een vakantieperiode moet zelfs een langere periode in acht genomen worden. Is de klant het niet eens met de wijziging dan kan deze kosteloos opzeggen, zelfs als het contract nog loopt.

ACM waakhond logo

Het ACM maar ook ConsuWijzer krijgen regelmatig klachten van klanten en bedrijven die stilzwijgend akkoord zijn gegaan met contractswijzigingen van hun telecomaanbieder. Het was niet duidelijk wat er ging veranderen en bij geen bericht zijn ze voor de wet akkoord gegaan, ook wel opt-out. Door de wijzigingen die de ACM nu doorvoert hoopt het dat de branche overstapt op een opt-in model waarbij abonnees juist akkoord moeten gaan met voorgenomen wijzigingen. Klanten moeten ook gewezen worden op hun recht om kosteloos het contract te beëindigen en hoe ze dat kunnen doen.



Praat mee over dit artikel