Apple iPhone 5 vs. de concurrentie

· 25 reacties


Ronde 2: Gadgetgehalte

In ronde twee bespreken het hebbeding-gehalte van de verschillende telefoons. Hoe graag wil je hem hebben alleen maar voor de heb? Welke telefoon heeft de grootste aantrekkingskracht op je en móet je gewoon hebben? Niet vanwege objectieve argumenten, maar vanwege mooie termen en vlotte marketingtechnieken?

Apple

Uitvinder van deze strategie is toch wel Apple dat met z'n geheimzinnigheid als geen ander een bepaalde sfeer kan creëren. Echter heeft het sinds de tweede generatie iPhone geen iPhone meer geheim kunnen houden. Hierdoor vallen introducties tegen en missen het Ohh!-en-Ahh!-gehalte wat we wel hadden bij de introductie van de eerste generatie MacBook Air en iPod Nano. Apple kan dat goed maken door slimme marketing. Geef ogenschijnlijk logische onderdelen een mooie term en voila! Geen camera, maar 'iSight'. Geen connector maar 'Lightning'.

In het geval van de nieuwe dockconnector is dat zelfs geen voordeel. Vanwege de wijziging werken oude accessoires niet meer zonder meer waardoor het eerder een nadeel is dan voordeel. Helaas blijven de marketingtermen daar wel een beetje bij. Want echt warm van termen als 'saphhire lens' en 'dynamic antenna' worden we niet bepaald. En Siri kennen we inmiddels al. Toch heeft de iPhone 5 een bepaalde aantrekkingskracht op mensen. Het zijn niet alleen de fanboys, maar ook mensen die een telefoon willen die 'gewoon werkt'.

Samsung

Misschien dat de marketingmachine van Samsung het beter doet. De introductie van de Galaxy S3 was in ieder geval groots. Én we werden getrakteerd op termen als S-Voice en S-Beam. Helaas bleken het wel overgenomen technieken in een ander kleur jasje. S Voice is niets anders dan Siri en S Beam is een iets andere vorm van Android Beam wat bovendien alleen maar met andere S3-en werkt. Dat kopieergedrag heeft een bepaalde aantrekkingskracht op mensen, maar gaat niet zo diep als dat bij Apple. Bovendien werkt het bij veel mensen averechts. En het goedkoop ogend plastic wekt geen hebberige gevoelens bij ons op.

Nokia

Beter doen ze het bij Nokia. Niet alleen is er echte innovatie te vinden in de Lumia 920, ze geven er ook nog eens mooie namen aan zoals PureMotion HD+. Hierdoor kun je zelfs met handschoenen aan je telefoon bedienen. Zelfs lange nagels is geen probleem. Daarnaast weet PureView ons altijd te interesseren, zelfs als er geen 41 megapixel sensor achter zit. De flexibele lens-ophanging maakt dat weer goed. Ook de geheimzinnigheid rondom Windows Phone 8 doet Nokia in zekere zin goed. Het wekt in ieder geval interesse. Van iOS 6 weten we alles al.

Wat ook goed werkt zijn de uitgesproken kleuren waarin de Lumia 920 uitkomt. Hiermee val je zeker op. En om het goed af te maken is er wireless charging. Een eeuwenoud principe maar gaaf is het wel.

HTC

Denk je HTC, dan denk je aan design. Bij HTC hadden ze liever dat je aan 'imaging' denkt want het bedrijf zette erg in op de camerafuncties van de One X. Helaas worden deze in de praktijk ook door de concurrentie vrolijk overgenomen. Het maakt de HTC One X er niet slechter op, maar een duidelijk concurrentievoordeel hebben ze niet. Qua geluid scoren ze beter dankzij de Beats Audio-integratie. Met een aparte Beats-koptelefoon bereik je echter ook hetzelfde dus dat is niet echt een unieke feature. Blijft dus over het uitgesproken uiterlijk wat zeker bijdraagt aan de verkopen. Echter, als we naar de winstcijfers van HTC kijken is dat niet genoeg. En laten we eerlijk zijn, wie wil er nou bij een verliezer horen?

LG

Als je aan LG denkt, dan denk je nou niet direct aan top-telefoons die je persé moet hebben. Ondanks dat de telefoons best goed zijn scoort LG matig op het gebied van software en daardoor kan de klanttevredenheid beter. Bovendien moeten we de eerste LG-fanboys nog tegenkomen. Dat is jammer want de producten van LG worden steeds beter, en mooier. Echt uitgesproken vinden we de Optimus G echter ook nog niet, maar LG doet tenminste haar best met het uitbrengen van YouTube teaser waarin het gooit met termen als True HD IPS+, G2 Touch Hybrid Display, Snapdragon S4 Pro en 13 megapixel Ultra Slim camera met High Accuracy PKG technologie. Genoeg is het echter niet, daarvoor zal het bedrijf nog meer uit de kast moeten halen.

Einde ronde 2

Onbetwiste winnaar is Nokia. Het bedrijf lijkt zichzelf opnieuw te hebben uitgevonden. Natuurlijk heeft het goed naar de concurrentie gekeken, maar dat doet de rest ook. Bovendien hebben ze geleerd van het verleden. Daarnaast heeft het bedrijf sympathie verdiend door de gok met Windows Phone te nemen.


Vermelde toestellen

Gerelateerd nieuws


Praat mee over dit artikel