Pebble op punt van overname, mogelijk einde horloges


Fitbit, de maker van fitness wearables, zou op punt staan om Pebble over te nemen. Het bedrijf zou voornamelijk uit zijn op Pebble's intellectuele eigendom en lijkt volgens bronnen niet van plan te zijn nieuwe Pebble-horloges uit te brengen.

Fitbit zou een bedrag van tussen de 34 en 40 miljoen dollar willen betalen voor Pebble. Eerder sloeg het bedrijf nog een overnamebedrag van 70 miljoen dollar van Intel af, en begin 2015 werd zelfs een bedrag van 740 miljoen van horlogemaker Citizen afgewezen. Het in zee gaan met met Fitbit lijkt dus een noodmaatregel om te redden wat er te redden valt. Tekenen dat het slecht gaat met het bedrijf bekend van horloges zoals de Pebble Time Steel en de Time Round waren er al langer. Begin dit jaar ontsloeg het nog bijna een kwart van haar personeel en niet veel eerder ontving het nog een kapitaalinjectie van enkele tientallen miljoenen dollars om het hoofd boven water te houden. Ook voor haar nieuwste horloge, de Time 2, moest het wederom de hulp inroepen van Kickstarter om voldoende geld op te halen om het klokwerkje te kunnen maken.

Pebble horloges
Het einde lijkt in zicht voor Pebble

Fitbit zou de kennis en kunde van Pebble goed kunnen gebruiken in haar eigen productlijn. Dat zijn veelal eenvoudiger fitness trackers maar het bedrijf bracht begin 2016 voor het eerst een klokje uit dat meer een horloge is dan fitnesstracker; de Blaze. Zo zou Fitbit vooral geïnteresseerd zijn in het besturingssysteem van Pebble. Plannen om een vervolg te geven aan de Pebble-horloges zou het niet hebben. Daarmee lijkt een roemloos einde te komen aan het Kickstarter-succes. De Pebble-horloges blinken uit in een accuduur van vele dagen en kennen een beeldscherm van elektronisch papier dat altijd aan staat. Overigens kent Fitbit ook de nodige problemen. Het aandeel van het vrij jonge beursgenoteerde bedrijf staat flink lager en in november gaf het bedrijf nog een winstwaarschuwing af. De tegenvallende resultaten zijn tekenend voor de wearable-markt. Die verkeerd in een identiteitscrisis nu consumenten het af laten weten. Een echte killer-app is er nog niet voor de slimme horloges en de toegevoegde waarde is tot op heden minimaal gebleken.

(via)


Vermelde toestellen

Gerelateerd nieuws


Praat mee over dit artikel