Voortaan compensatie bij langdurige telecomstoring


De Tweede Kamer heeft een wetswijziging aangenomen die telecomproviders verplicht om klanten te compenseren wanneer een storing langer dan 12 uur duurt. De wijziging volgt op een voorstel van minister Kamp uit 2013.

Klanten kunnen bij toekomstige storingen die tussen de 12 en 24 uur duren een dag aan abonnementskosten terugkrijgen. Duurt de storing langer dan krijgen klanten per storingsdag nog één dag aan abonnementsgeld vergoed. Het idee achter deze wijziging van de telecomwet is de langdurige Vodafone-storing uit 2012 die dagenlang het netwerk platlegde. Naast compensatie zijn operators in de tussentijd overeengekomen om elkaars netwerk te delen bij grote storingen.

Vergaderzaal Tweede Kamer
Tweede Kamer verplicht telecomproviders te compenseren bij langdurige storing

Uit een schatting van het kabinet blijkt dat men rekening houdt met tot 14 storingen per jaar die tussen de 12 en 24 uur aanhouden en tot 100.000 gebruikers raakt. Die ontvangen dan tot 2 euro aan compensatie. Al met al levert dat voor de Nederlandse providers een extra kostenpost op van 2,8 miljoen euro. De Tweede Kamer maakt verder geen onderscheid tussen de oorzaak van de storing. Eerder kwamen de operators al overeen dat bij storingen van minimaal 3 dagen en die ten minste een half miljoen gebruikers treft ze elkaars netwerk kunnen gebruiken.

Foto: -JvL- (cc)


Gerelateerd nieuws


Praat mee over dit artikel