Volgens CEO John Chen zijn de grootste problemen bij BlackBerry achter de rug. Beschreef hij in maart nog de kansen op succes 50-50, inmiddels heeft hij het over 80-20. Duidelijk is in ieder geval dat BlackBerry uit de gevarenzone is.
Hoe anders was dat eind vorig jaar. Toen Chen begin november 2013 het stokje overnam van Heins werd BlackBerry bijna overgenomen door een investeringsgroep. Die deal ketste op het laatste moment af. Overnamegesprekken door Lenovo werden door de Canadese overheid geblokkeerd en eind december werden historisch slechte cijfers gerapporteerd. Tot overmaat van ramp verkocht BlackBerry in dat kwartaal slechts 1,9 miljoen telefoons. Het roer moest om en drastisch ook.
Met Chen bleek BlackBerry de juiste man in huis te halen. Hij bracht de rust terug, vernieuwde de top en trok fel van leer tegen 'onjuiste' berichten in de media. Een kapitaalinjectie van 1 miljard deed ook wonderen. De doelstelling voor de toekomst is bescheiden; slechts 10 miljoen toestellen per jaar verkopen. Voornamelijk aan de zakelijke markt. Een fractie van vroeger maar tijden zijn nou eenmaal veranderd. De komende tijd wordt veel van de Passport en Classic verwacht. Vooral die eerste genereert veel 'buzz' in de techwereld vanwege z'n opvallende verschijning.
Bron: FT.com