Samsung Mobile heeft het moeilijk in China, staat nu op plek 5


Na jarenlang marktleider te zijn geweest zakt Samsung steeds verder weg in China. Het vindt zichzelf momenteel terug op plek 5. In een jaar tijd verloor het bedrijf een marktaandeel van maar liefst 50%.

Hoe heeft het zo fout kunnen gaan vraag je je af? Eind 2013 was 18,8% van alle verkochte smartphones in China een Samsung. Eind 2014 was dat nog 'maar' 7,9%. Die daling is vooral te wijten aan de opkomst van Xiaomi, Apple en Huawei. Zo steeg het eveneens Chinese Xiaomi met maar liefst 150% en pakt daarmee tevens de toppositie in. Apple deed het ook niet slecht met de grotere iPhone 6 en 6 Plus met een stijging van bijna 100%. Huawei neemt de derde plek in op de Chinese markt met een stijging van 28,3% jaar op jaar.

China Marketshare IDC

Naast Samsung moesten ook wel anderen marktaandeel inleveren maar niemand deed dat zo drastisch als Samsung. Blijkbaar zien de Chinezen de mobieltjes van Samsung niet (meer) zitten. De strategie van veel van plastic gemaakte Galaxy's slaat niet meer aan, zelfs als ze heel goedkoop zijn. Samsung probeert het tij te keren met telefoons van metaal zoals de Galaxy A-serie met modellen zoals de A5 en A3. Ook van de Galaxy S6 wordt gezegd dat de TouchWiz interface flink op de schop gaat. Het zou niet meer zo stroperig zijn en volzitten met onnodige apps (bloatware). Of het allemaal genoeg is zal de komende maanden moeten blijken.

Bron: IDC


Vermelde toestellen

Gerelateerd nieuws


Praat mee over dit artikel