WhatsApp krijgt toch advertenties


Na jarenlang advertentievrij te zijn geweest gaan er dan toch adverties getoond worden in WhatsApp. Volgens een topman van het bedrijf wordt hiervoor de status-sectie gebruikt.

Eerder was WhatsApp een betaalde app, iets wat verdween nadat Facebook het in 2014 kocht. Sindsdien was het zoeken naar een manier voor Facebook om haar aankoopbedrag van 16 miljard dollar terug te verdienen. Eerder leek het er op dat gebruikers van WhatsApp Business dat geld moesten binnenhalen. Topman Chris Daniels zet daar nu definitief een streep door; de status-sectie krijgt advertenties. In WhatsApp-status is het mogelijk om berichten of foto's te delen die na 24 uur verdwijnen.

Mark Zuckerberg Facebook meme
CEO Mark Zuckerberg voor de Amerikaanse Senaat

De stap zou er voor gezorgd hebben dat enkele WhatsApp mede-oprichters het bedrijf verlaten hebben. Zij hebben vooral moeite met het de mogelijkheid om gericht advertenties te kunnen tonen. Om dit mogelijk te maken wordt hoogstwaarschijnlijk Facebook's eigen advertentieplatform gebruikt. Hier kunnen adverteerder gericht advertenties tonen aan groepen gebruikers gebaseerd op zaken als interesses en achtergrond. Vertrokken mede-oprichters zoals Brian Acton vrezen voor de privacy van gebruikers en de onderliggende encryptie nu die data gekoppeld moet worden. De eveneens vertrokken oprichter Jan Koum was ook altijd fel tegenstander van het tonen van advertenties.

Vanaf 2019 advertenties

Voorlopig kunnen we nog even kort genieten van een advertentievrije WhatsApp-ervaring. Facebook begint vanaf 2019 met het tonen van advertenties. Het is niet ondenkbaar dat ook andere onderdelen van de app advertenties krijgen. Hoe deze advertenties er uit komen te zien en hoe vervelend ze worden blijft voorlopig onbekend.

(via)


Gerelateerd nieuws


Praat mee over dit artikel