Smartphone-eigenaren niet merktrouw

· 1 reactie


Onderzoeksbureau GfK heeft een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat 56% van alle smartphone-bezitters hun opties open houden wanneer het de keuze van een opvolger betreft. Apple lijkt de uitzondering op de regel te zijn.

Uit het marktonderzoek van GfK bleek dat de meeste smartphone-bezitters hun keuze voor een opvolger niet baseren op hun huidige telefoon. Slechts 25% van de bezitters gaven aan te blijven bij hun huidige merk. De hoofd-analist van het onderzoek, Ryan Garner, gaf aan dat merkloyaliteit ingewikkeld is geworden omdat mensen “ervaringen kopen”. Zodra de verwachtingen van die ervaring niet uitkomen, of het toestel niet levert wat beloofd wordt, stapt iemand over.

Details

Blijkbaar lost Apple het best de verwachtingen van kopers in, want 59% van de bezitters van een iPhone gaf aan trouw te blijven aan het merk. Andere merken scoren gemiddeld rond de 25%. Zo blijven 35% van de BlackBerry-eigenaren loyaal, Nokia en Microsoft behouden vooraf 24 en respectievelijk 21% van hun klanten.



Praat mee over dit artikel