5 tips om een hoge telefoonrekening te voorkomen


Of je nou op de kleintjes moet letten of je geld liever aan iets anders besteedt, op een hoge telefoonrekening zit niemand te wachten. NieuweMobiel.NL heeft vijf tips voor om de kosten binnen de perken te houden.

De tijd dat je de mobiele telefoon enkel gebruikt om te bellen en sms’en ligt ver achter ons. Het gemiddeld aantal minuten dat we iedere maand bellen met onze smartphone, is volgens de laatste editie van de Telecommonitor behoorlijk stabiel. Door de toegenomen concurrentie onder telecomproviders dalen de tarieven en nemen de belinkomsten voor providers fors af. Dat geldt ook voor het gebruik van en opbrengsten uit sms’en. Dat is te wijten aan applicaties als WhatsApp en Telegram, waarmee je gratis berichten, foto’s en video’s kunt versturen.

Dataverbruik

De keerzijde van deze trend is dat ons datagebruik de afgelopen jaren explosief is gestegen. We surfen steeds vaker op internet met onze mobiel. Volgens de laatste cijfers verbruiken wij Nederlanders maandelijks gemiddeld 890 MB aan data. In 2012 was dat nog maar 187 MB. Het aantal Nederlanders met mobiel internet is tussen 2012 en 2015 dan ook gestegen van 8,8 miljoen naar 11,6 miljoen.

Eurobiljetten

De uitrol van een landelijk dekkend 4G-netwerk heeft onze dataconsumptie nog verder versterkt. In het derde kwartaal van 2015 verbruikten we met z’n allen 31,4 miljard MB. Een kwartaal eerder was dat nog 27,5 miljard.

Steeds vaker een hogere telefoonrekening

De afgelopen twee jaar heeft 30% van de Nederlanders ten minste één keer of vaker een factuur op de deurmat gekregen die hoger uitviel dan verwacht. De verklaring hiervoor is volgens Telecompaper eenvoudig: we verbruiken meer data dan onze databundel toelaat. Voor iedere MB die we buiten onze bundel spenderen, moeten we extra in onze buidel tasten.

Er is gelukkig een lichtpuntje: we zijn ons hier goed van bewust. Zodoende daalde het gemiddelde bedrag dat we moeten bijbetalen tussen 2013 en 2015 van 25 euro naar 18 euro. Bijna tweederde van de Nederlanders (62%) zegt dat het extra verschuldigde bedrag bij hen niet boven de 10 euro uitkwam. Bij één op de vijf mensen (18%) loopt het behoorlijk de spuigaten uit: zij moesten gemiddeld 25 tot 50 euro bijleggen boven op hun reguliere telefoonrekening.

Hoe voorkom ik een hoge telefoonrekening?

Wil jij je geld liever aan leukere dingen besteden dan aan je provider? Vast en zeker. NieuweMobiel.NL heeft daarom vijf tips voor je op een rij gezet waardoor je meer grip krijgt op je telefoonrekening.

1. Kies een abonnement dat bij je past

Bedenk voordat je een contract afsluit bij een telecomprovider waar je je smartphone voor gaat gebruiken. Bel je veel met vrienden en familie? Kies dan voor extra belminuten in je bundel. Surf je veel op internet? Zorg dan dat je databundel groot genoeg is. Het is verstandiger om iedere maand wat extra uit te geven aan de vaste lasten van je abonnement dan iedere maand te moeten bijbetalen. Per saldo ben je dan een stuk voordeliger uit.

Zoekscherm NieuweMobiel
Zoeken via NieuweMobiel.NL kan geld besparen

Tijd om je contract te verlengen? Maak dan eerst voor jezelf de balans op. Had je de afgelopen periode voldoende belminuten en data, of kwam je structureel te kort? Dan is het wellicht verstandiger om een grotere bundel te nemen. Het kan lastig zijn om dit in te schatten: we hebben immers geen glazen bol waarmee we in de toekomst kunnen kijken. Maar het is goed om hier serieus bij stil te staan en voor jezelf een inschatting te maken.

2. Krijg inzicht in je bel- en surfgedrag

Vrijwel alle providers hebben tegenwoordig een app die je kunt downloaden die jouw bel- en surfgedrag bijhouden. Ze geven inzicht in hoeveel belminuten en data je reeds verbruikt hebt, hoeveel je deze maand nog over hebt en (ook niet onbelangrijk) wanneer de volgende maand ingaat. Download de app van jouw provider niet alleen, maar raadpleeg hem ook regelmatig. Hoe vaker je met deze cijfers geconfronteerd wordt, des te beter je je bewust bent of wordt van je eigen gebruik.

Provider apps
De apps van Simpel en Telfort

3. Beperk je dataverbruik

Ben jij iemand die veel internet op je mobiele telefoon? Dan kun je natuurlijk voor een grotere databundel kiezen, maar er zijn ook allerlei manieren om je eigen dataverbruik terug te dringen. De makkelijkste manier is door gebruik te maken van WiFi-netwerken in plaats van het 3G/4G-netwerk van je provider. Gebruik niet alleen thuis en op kantoor WiFi, maar vraag ook aan vrienden en familie of je mag inloggen op hun netwerk. Zit je op een terrasje, café of restaurant? De meeste eet- en drinkgelegenheden hebben tegenwoordig hun eigen openbare WiFi-netwerk waar je gratis gebruik van mag maken. Wees wel voorzichtig met het versturen van gevoelige informatie zoals wachtwoorden via publieke netwerken.

Een andere manier om flink wat data te besparen is door automatisch verversen of synchroniseren uit te zetten. Apps als Gmail, Facebook en Twitter verversen gemiddeld iedere 10 minuten. Moet je nagaan wat je hiermee dus op jaarbasis kunt besparen als je dit proces stopzet. Bij Android-smartphones ga je naar Instellingen > Gegevensgebruik en druk je op de drie verticale puntjes rechts boven in de hoek. Daar zie je de optie ‘Achtergronddata beperken’. iPhone-gebruikers gaan naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond.

Gegevensverbruik Android versus iOS

Je kunt er ook voor kiezen om een datalimiet in te stellen. Als je dan een bepaalde hoeveelheid data verbruikt hebt, krijg je eerst een waarschuwing dat je bijna aan je limiet zit. Heb je de door jouw ingestelde bovengrens bereikt? Dan schakelt je telefoon mobiele gegevens uit. Je kunt dan alleen nog via de WiFi internetten. Android-gebruikers gaan naar Instellingen > Gegevensgebruik en activeren de optie ‘Mobiele datalimiet kiezen’. iPhone-gebruikers gaan naar Instellingen > Mobiel netwerk en schakelen één-voor-één de apps uit die geen mobiele data mogen gebruiken.

Tot slot: schakel GPS uit om het aantal verbruikte MB’s aan banden te leggen. Doe je dat niet, dan probeert je toestel voortdurend verbinding te maken. Om GPS of locatievoorziening uit te schakelen ga je bij Android naar Instellingen > Locatie en op iOS naar Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen.

4. Op vakantie? Schakel roaming uit

Vanaf medio 2017 mogen providers in Europa niet langer roamingkosten in rekening brengen. Dat zijn de kosten die je betaalt om verbinding te maken met het netwerk van een andere provider zodra het netwerk van jouw provider niet beschikbaar is. Ingezetenen zijn dan voor bellen, sms’en en mobiel internet in de EU niet duurder uit dan in eigen land. Tot het zover is mogen providers op het gebruikelijke tarief wel een beperkte toeslag voor iedere belminuut, sms-bericht en verbruikte MB in het buitenland in rekening brengen. Je hoeft alleen roaming uit te schakelen en niet te bellen.

Volgens de laatste cijfers schakelt tweederde van de Nederlanders roaming uit als ze in het buitenland op vakantie gaan. Hoe je dat doet?

  • Android
    Ga naar: 'Instellingen' en druk onder het kopje ‘Draadloos en netwerken’ op het tabblad 'Meer'. Daar selecteer je het menu ‘Mobiele netwerken’ en schakel je 'gegevensroaming' uit.
  • iOS
    Ga naar 'Instellingen > Mobiel netwerk > Opties > Mobiele data' en zet 'dataroaming' uit.

5. Bel niet naar servicenummers

Servicenummers of 0900-nummers zijn behoorlijk prijzig om te bellen: als je dergelijke nummers belt betaal je soms enkele euro’s per minuut. Dat is nog exclusief de kosten die je bij je provider maakt! Je hoeft geen genie te zijn om uit te rekenen dat dit al gauw in de papieren loopt.

Hetzelfde geldt voor sms-diensten. Je kent ze vast en zeker wel van de reclame. ‘Benieuwd naar de waarde van uw huis? Stuur een sms met de tekst ‘Huis aan’ naar nummer XXX en wij vertellen u de dagwaarde van uw woning’. In kleine lettertjes staat er onder de reclame welk bedrag je voor ieder ontvangen bericht moet betalen. En natuurlijk moet je niet vergeten om je hiervoor af te melden. Doe je dat niet, dan blijft de aanbieder je bestoken met dure sms’jes en loopt je rekening nog verder op.

Kortom: blijf uit de buurt van dure servicenummers en sms-diensten.


Vermelde toestellen