Exclusief interview Mark Moons van HTC Benelux

· 10 reacties


HTC is één van de snelst groeiende mobiele merken op de Nederlandse markt. Wij vonden het daarom hoog tijd om countrymanager Benelux Mark Moons te interviewen over de visies en plannen van het Taiwanese merk.

We spraken Moons over de actualiteit; de release van Android 2.3 Gingerbread, Android 2.2 Froyo voor de HTC Legend, Windows Phone 7, de stand van zaken op de Nederlandse markt, de bedrijfscultuur van HTC en tablets.

Android 2.2 Froyo voor de HTC Legend

Moons beloofde op Twitter een update naar Android 2.2 Froyo. Technische problemen zorgden ervoor dat de update pas in december beschikbaar is, en niet aan het eind van het derde kwartaal. Op Twitter krijgt Moons daar veel negatieve reacties over, van teleurgesteld tot woedend.

Moons: "Ik ben zelf begonnen te Twitteren over de update voor de HTC Legend naar Android 2.2 Froyo. Ik ben iemand die van de afspraken is. Daarom blijf ik mensen op de hoogte houden van de ontwikkelingen, ook nu er wat vertraging is. Ik zie ook wel dat sommige twitteraars erg boos zijn. Mijn tweets over Froyo waren een experiment. Door sommige reacties wordt het erg aantrekkelijk om in de toekomst van tevoren niets meer te zeggen over op handen zijnde updates. We worden uiteindelijk gewaardeerd om wat we doen, niet om wat we zeggen"

Moons
"Het wordt erg aantrekkelijk om in de toekomst van tevoren niets meer te zeggen over op handen zijnde updates"

"We zijn bezig met het uitrollen van een Froyo-update voor ons derde toestel. Eerst kwam de upgrade voor de Nexus One, daarna die voor de Desire, nu zijn we bezig met de Legend Van andere fabrikanten is slechts één toestel geüpgraded (de Samsung Galaxy S, red). Dat zet de vertraging van de upgrade voor de Legend in perspectief. Het is bovendien niet eenvoudig om een upgrade uit te rollen die zonder problemen werkt op alle Nederlandse netwerken. Het was erg slim van Apple om de eerste iPhone slechts op één netwerk uit te brengen. Als ze voor alle netwerken wilden gaan, dan hadden ze de iPhone niet zo snel op de markt kunnen zetten."

"In Duitsland en Engeland werd de Legend exclusief verkocht door Vodafone. Daardoor kon snel een update voor Vodafone gemaakt worden, want die hoefde slechts op één netwerk getest te worden. Het is veel complexer om een update geschikt te maken voor meerdere netwerken in één land dan voor één netwerk in meerdere landen. Er was daarom sneller een update voor de Vodafone-branded Legends."

Android 2.3 Gingerbread

Google introduceerde deze week Android 2.3 Gingerbread. HTC is, in vergelijking met andere fabrikanten, snel met het upgraden van telefoons, en het uitbrengen van telefoons met de laatste versie van Google's populaire besturingssysteem.

Moons: "Geweldig dat Google zo snel komt met een upgrade voor Android. Wij weten nog niet precies voor welk toestellen wij een upgrade uit zullen brengen, en welke nieuwe toestellen er komen die Android 2.3 Gingerbread voorgeïnstalleerd hebben. HTC is uiteraard bezig met de nieuwe versie van Android."

Windows Phone 7

Windows Phone 7 is Microsofts antwoord op iOS van Apple en Android van Google. HTC kwam direct na de ontwikkeling met een eigen Windows Phone 7-toestel, de 7 Trophy.

Moons: "We richten onze marketing meer op Android dan op Windows Phone 7. Dat komt ook omdat Windows Phone 7 nog niet in het Nederlands beschikbaar is. Het klopt dat Windows op dit moment minder door de fabrikant aan is te passen dan Android. Dat is op zich niet erg. Toen Android net op de markt kwam, maakten wij de T-Mobile G1. Dat toestel had ook alleen de "Google-ervaring". De aanpassingen kwamen later."

"Ik denk dat Windows Phone 7 met dezelfde filosofie gemaakt is als HTC Sense: De gebruiker staat centraal. Daarom past Windows Phone goed bij ons, ook al is het nu niet mogelijk om veel aan het systeem te veranderen."

Nederlandse markt

In 2007 kwam HTC met een eigen afdeling in de Benelux, die vanaf het begin door Moons geleid werd. In korte tijd veroverde het merk een belangrijk marktaandeel, eerst met toestellen die draaiden op Windows Mobile 6.5, daarna vooral Android-smartphones.

"HTC heeft in Nederland een groter marktaandeel dan in andere Europese landen. In Nederland krijgen consumenten relatief veel subsidie op hun toestellen. In België is dat juist heel weinig. Daarom verschillen de Nederlandse en de Belgische markt nogal van elkaar. Door subsidies van providers kopen veel Nederlanders een telefoon in het hoge- en middensegment. Daar profiteert HTC van."

Tablets

Tablets zijn the next big thing sinds Apple met de iPad kwam. Concurrenten van HTC, zoals Samsung en Dell, lanceerden een tablet op basis van Android. HTC deed dat nog niet.

Moons: "Ik kan nog niet zeggen of HTC bezig is met een tablet. We kijken natuurlijk wel naar verschillende formaten. In het verleden heeft HTC ook verschillende apparaten uitgebracht die groter zijn dan een telefoon, zoals de X7500. We zijn dus niet bang voor innovatie, maar dan moet het wel goed gebeuren."

"Ik gebruik zelf geen tablet, omdat ik niet weet wat voor toegevoegde waarde de tablets die nu op de markt zijn voor mij zouden hebben. HTC moet daarover nadenken voordat er een tablet ontwikkeld wordt. Als wij een tablet maken moet die innovatief zijn, en echt iets toevoegen."

Over HTC

HTC is een Taiwanees bedrijf, dat bestaat sinds 1997. Aanvankelijk maakte het bedrijf vooral producten voor andere bedrijven. Later begon HTC producten op de markt te brengen onder de eigen merknaam Qtek. Later gebruikte het de merknaam HTC.

"Ik werk sinds 4 jaar voor HTC. Daarvoor werkte ik voor de importeur van Qtek. Inmiddels werkt een kwart van de mensen die in dienst zijn bij HTC aan software. We willen toegevoegde waarde creeëren op onze smartphones. Programmeurs werken daaraan. In Nederland nemen we de laatste tijd steeds meer mensen aan die zich met marketing bezighouden. Sales is ook een belangrijk deel van ons werk, en er zijn technici die er voor zorgen dat onze toestellen goed werken op de Nederlandse mobiele netwerken."

"Je kunt merken dat HTC een bedrijf uit het Verre Oosten is aan de mentaliteit. Niets is te gek om voor elkaar te krijgen. Er heerst grote saamhorigheid om problemen die onoplosbaar lijken toch te verhelpen. Toen een telefoon twee dagen voor de introductie werd afgekeurd door de leverancier van het besturingssysteem, zat de klant waarvoor we de telefoon ontwikkelden in zak en as. In Taiwan gingen techneuten razendsnel aan de slag. Ze wisten binnen 48 uur het probleem op te lossen. De aangepaste telefoons gingen in de handbagage mee, op tijd voor de lancering."



Praat mee over dit artikel