Vodafone: consumenten niet gehecht aan netneutraliteit

· 4 reacties


Volgens Vodafone zijn consumenten niet gehecht aan een netneutraliteit, het principe dat providers geen onderscheid maken tussen verschillende typen data. Dat blijkt volgens het bedrijf uit een onderzoek onder bijna 1.000 consumenten.

Namens Vodafone legde het onafhankelijke bureau DirectResearch.nl ondervraagden een aantal vragen voor. Eén daarvan is: Stel dat de prijs van mobiel internet fors omhoog gaat, maar dat u korting zou kunnen krijgen als u bepaalde diensten niet zou gebruiken, zou u daar interesse in hebben? 47 procent van de ondervraagden koos daarbij voor korting, in plaats van een verhoging van het abonnementsgeld.

Strategisch moment

Vodafone komt op een strategisch moment met het onderzoek. Vandaag debatteert de Tweede Kamer over een motie van D66-kamerlid Verhoeven. Zijn voorstel is om netneutraliteit in de wet vast te leggen. Vodafone is daartegen, want het bedrijf wil consumenten extra laten betalen voor bepaalde diensten, zoals WhatsApp. Je kunt dit ook van een andere kant bekijken, zoals Vodafone zelf doet: het wil consumenten die niet willen WhatsAppen korting geven op hun abonnement. Het bedrijf schaart zich daarbij achter KPN, dat eerder al aangaf diensten als WhatsApp en Skype te willen beprijzen.

Door consumenten alleen te vragen naar kortingen leidt Vodafone de aandacht af van het thema netneutraliteit. Degenen die tegen het aantasten van netneutraliteit zijn, zoals digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, vrezen dat de plannen van de telco's leiden tot de versnippering van het internet, waarbij voor allerlei verschillende diensten apart betaald moet worden. Vodafone heeft consumenten in het onderzoek niet naar een standpunt in deze principiële kwestie gevraagd.

Meerderheid

Een meerderheid van de Tweede Kamer lijkt de motie van Verhoeven te gaan steunen. Volgens Vodafone-woordvoerder Joost Galema is het niet goed voor innovatie van mobiel internet als netneutraliteit nu in de wet wordt verankerd. "Mobiel internet is een jong product, dat in ontwikkeling is. Als de motie wordt aangenomen zoals die nu is moeten de prijzen van mobiel internet fors omhoog. Dat betekent dat het instapniveau van een mobiel data-abonnement omhoog gaat. Als minder mensen mobiel internet kunnen betalen beperkt dat onze mogelijkheden om te investeren."

Galema: "Door te verschillende abonnement aan te bieden, houden we mobiel internet voor iedereen betaalbaar. Als netneutraliteit in de wet wordt vastgelegd hebben we die mogelijkheid niet meer."



Praat mee over dit artikel