T-Mobile SDA II review

Een review van de T-Mobile SDA II, de langverwachte opvolger van de succesvolle SDA die eind 2004 is uitgebracht.

Hoewel het hier weldegelijk om een opvolger gaat ten opzichte van het oude model, is de SDA II qua features gelijk aan de eerder gereviewde Orange SPV C550. Toebehorende aan de jongste generatie, beschikken beide modellen over features als een 1.3 megapixel camera en een fantastisch QVGA scherm.

De T-Mobile SDA II is gefabriceerd door HTC, de grootste hardwarefabrikant van Windows Mobile devices ter wereld. HTC mag zich als partner rekenen van Dell en HP voor het produceren van Pocket PC's, en natuurlijk de Windows Mobile devices van onder andere Qtek, Dopod, Audiovox, i-mate plus alle operator-branded producten. Een HTC toestel zegt de meeste mensen dan ook weinig tot niets, maar er gaat vrijwel altijd een lampje branden als we het hebben over de Qtek 8020, SPV C500, SPV C550, T-Mobile MDA, O2 XDA en consorten.

Samen met de eerder geïntroduceerde SPV C550 zet de T-Mobile SDA II een nieuwe standaard op de markt wat betreft schermresolutie voor de opkomende generatie Windows Mobile Smartphones. Beide genoemde toestellen maken deel uit van de HTC Hurricane-serie met vernieuwde specificaties. Zo heeft de Hurricane ook een 1.3 megapixel camera aan boord. We mogen dan ook wel spreken van de vierde generatie Windows Mobile Smartphones: na (HTC) Typhoon, de derde generatie, komt (HTC) Hurricane, de vierde generatie.

Sinds de eerste generatie is er enorm veel veranderd. De oude HTC Canary (SPV Classic) was in de begindagen van de Windows Mobile Smartphone niet erg populair, mede door het enorm slechte scherm, slechte stand-by tijd, afwezigheid van Bluetooth en camera. Ook het formaat, stabiliteit en de verkrijgbare sofware deed afbraak aan de populariteit.

Inmiddels zijn de Windows Mobile Smartphones op alle punten sterk verbeterd. Ze zijn gegroeid tot kleine, strak ogende toestellen die niet alleen over Bluetooth en ingebouwde camera beschikken, maar ook de nodige performance in zich hebben. Natuurlijk is ook de stand-by tijd en schermkwaliteit drastisch verbeterd. En zo is men bij de HTC Hurricane aangekomen, die door de 1.3 megapixel camera en QVGA display de nieuwe standaard zet.

Naast deze twee punten bieden Smartphones bij voorbaat al veel meer mogelijkheden dan een gewone GSM. Bestuurd door een echt Operating System (OS) zijn de mogelijkheden van de toestellen bijna eindeloos. Denk aan navigatie-toepassingen, hoge kwaliteit video, e-mail, internet met HTML-pagina's en frames, synchronisatie en executables. Wie enkel de Samsung E720, Nokia 6230i of Sony Ericsson K750i als Smartphone ziet heeft het echt mis. Een Smartphone telt pas mee wanneer deze een echt besturingssysteem aan boord heeft. Dit kan een geheel JAVA-gebaseerd OS zijn, Palm, Linux, Symbian of Windows Mobile. Symbian Series 60 en Windows Mobile zijn dan ook veruit het populairst.

Omdat ruim de meerderheid Windows al op hun desktop PC heeft draaien laat het zich niet moeilijk raden dat de Windows Mobile-versie perfect geïntegreerd is in combinatie met de PC. Kent men Windows een beetje, dan is Windows Mobile enorm eenvoudig te gebruiken en onder de knie te krijgen. Het besturingssysteem heeft zeer uitgebreide agenda- en synchronisatiemogelijkheden, die in combinatie met Microsoft Outlook naadloos gebruikt kunnen worden. Ook beschikt het toestel over een grotere hoeveelheid intern geheugen dan reguliere telefoons, en is een geheugenkaartslot aanwezig waar hoeveelheden tot maarliefst 2 GB kunnen worden opgeslagen. Dit maakt hem ook ideaal als MP3-speler, portablegame console en geschikt voor videobestanden. Nieuwere Windows Mobile toestellen hebben verder erg krachtige hardware, behoorlijk zware videobestanden en geavanceerde games zijn zonder problemen te spelen.

· Toestel
· Batterij (1150 mAh)
· CD-ROM met Microsoft ActiveSync, Outlook en handleidingen in PDF-formaat
· Nederlandstalige handleiding
· USB datakabel (kan ook worden gebruikt om het toestel via de PC op te laden)
· Bureaulader
· Stereo headset
· 256 MB miniSD geheugenkaart
· T-Mobile SIM kaart (met een afhankelijk gekozen abonnement)

Hoewel er geen bijzondere dingen zijn inbegrepen in het pakket is er zeker geen reden tot klagen over de kwaliteit van de meegeleverde accessoires. Zoals bij de T-Mobile SDA ook het geval is wordt er een stereo headset meegeleverd met prima geluidskwaliteit. De bijgeleverde handleiding van het toestel is van T-mobile zelf en gaat kort in op de basisfuncties van het toestel, zodat men snel ermee aan de slag kan. Zoals bij de meeste HTC toestellen het geval is ontbreekt ook een uitgebreide handleiding niet, die specifiek op details ingaat betreffende het toestel. In tegenoverstelling tot de SPV C550 biedt de SDA geen handleiding die virtueel in het toestel op te vragen is, en werkelijk fantastisch de mogelijkheden van de nieuwe schermresolutie benut. Toch is dit geheel aan de provider en kiest T-mobile ervoor om dit niet in hun ROM in te bouwen.

De hoeveelheid accessoires die in de doos van de T-Mobile SDA II aangetroffen worden is vrij standaard. Een cradle ontbreekt, maar T-Mobile heeft wel de moeite gedaan om een miniSD geheugenkaart mee te leveren van 256 MB, dezelfde die ook bij de gewone SDA werd geleverd. Op dit punt dus geen veranderingen, verder is de inhoud nagenoeg gelijk. Inbegrepen is het volgende: