Sony Ericsson K800i review

· 1 reactie

Momenteel één van de meeste gewilde modellen die op de markt is verschenen en met hoge verwachtingen omgeven is de Sony Ericsson K800i de allereerste Cyber-shot mobiele telefoon vanuit Sony Ericsson.

Samen met de K790i zijn UMTS-loze broertje een nieuwe stap binnen een lijn met modellen die speciaal gefixeerd is op cameratelefoons.

De cameratelefoon is niet iets nieuws. Bij Nokia zag men al eens de N90 die binnenkort een opvolger gaat krijgen in de vorm van de N93. Daarnaast komt de N73 ten tonelen die de opvolger van de N70 zal worden. Beide zijn gericht op sublieme camerakwaliteit en bezitten een 3.2 Mpixel Carl-Zeiss lens. De laatste cameratelefoon telg is de nieuwe LG KG920, de meest bijzonder van het stel, omdat het toestel een 5.0 Mpixel camera bevat. Iets wat nog nooit vertoont is op de Europese markt.

Alle vier de modellen zullen met elkaar vergeleken worden de komende weken. Daaruit zal een volledige review komen die aangeeft welke telefoon de beste camerakwaliteit heeft en welke de beste cameratelefoon is. Binnen de huidige review zal alleen de K800i besproken worden. Hier en daar zullen wel wat verwijzingen worden geplaatst naar de N73, N93 en KG920. De volledige vergelijkingsreview vindt men hier nog niet terug.

Het verschil tussen de K790i en K800i zal hier alvast worden beschreven. De K790i heeft in tegenstelling tot de K800i geen 3G/UMTS en dus ook geen camera voor videogesprekken op de voorkant. Echter is EDGE wel aanwezig in de K790i, die waarschijnlijk alleen in België op de markt zal verschijnen.

- Accu (900 mAh)
- Lader
- Stereo headset + reserve dopjes
- USB datakabel
- Koord
- 512 MB Memory Stick Micro M2 (Alleen met KPN gelockt model)
- Memory Stick Micro M2 converter + opberghoesje
- CD-ROM met PC Suite
- Engelse handleiding en Quick guide
- Nederlandse handleiding en Beknopte handleiding
- SAR informatie en Service en Support booklet
- Uitleg batterijklep
- Voorwaarden PlayNow
- Accessoires booklet

Over het toestel, accu en lader verder weinig bijzonders, behalve dat de lader nu op de connector een extra ingang heeft gekregen voor waarschijnlijk de datakabel of een ander accessoire. De headset is van een goede kwaliteit tijdens het luisteren van de radio of MP3 bestanden en ziet er erg goed uit. Men krijgt speciale hoesjes meegeleverd om over de oordopjes te plaatsen. Op de headset bevindt zich daarnaast een opnameknop, die zorgdraagt voor de spraakherkenning en het opnemen of ophangen van een gesprek. De datakabel is een goede stevige kabel die men gebruikt om het toestel aan te sluiten op een PC of Mac. Het toestel laden via de datakabel is mogelijk en ondersteund via de interface poort op het toestel USB 2.0 en dat is erg netjes.

De meegeleverde geheugenkaart is een 64 MB Memory Stick Micro M2 van Sony. Geheugenkaarten tot 1 GB worden door het toestel geaccepteerd. Het nadeel van de Memory Stick Micro geheugenkaart is vooral de prijs en de snelheid van de kaart. SD en Mini-SD kaarten zijn vele malen sneller dan Memory Stick Micro en daarnaast is het zo dat de nieuwe kleine micro kaart niet direct overal even goed verkrijgbaar zal zijn in grote formaten.

Het toestel is rijkelijk bedeeld met accessoires. De doos waarin het toestel geleverd werd door Sony Ericsson is de officiële verpakking. De inhoud van de doos is hetgeen wat hieronder besproken wordt:

Op de PC Suite CD staat alle software die men nodig heeft. De inhoud van de software komt nog aanbod in de review, maar er kan nu alvast gemeld worden dat deze in een net hoesje is opgeborgen en meegeleverd is in de doos.

De conclusie over het accessoires pakket is dat het allemaal erg goed in elkaar zit. Vele merken doen het minder en Sony Ericsson toont absoluut zijn ware aard door op deze wijze het pakket te leveren. Ronduit netjes!