Qtek 8310 review

Deze week presenteert NieuweMobiel de review van de Qtek 8310; het nieuwste Smartphone-vlaggenschip van fabricant HTC met enorm veel vernieuwende en langverwachte features.

Het device is namelijk als eerste voorzien van Wireless LAN en tegelijkertijd met het compacte en strakke ontwerp maakt de Qtek 8310 draadloos internet vanuit de broekzak ten aller tijde mogelijk. Ook is het toestel voorzien van de nieuwste versie van Windows Mobile: Windows Mobile 5. Daarnaast heeft de Qtek 8310 als toestel uit de HTC Tornado serie een hoge resolutie QVGA scherm en een 1.3 megapixel camera aan boord. Samengevat mag het toestel zich gerust een grote innovatie noemen die de het beste uit zowel Pocket PC als Smartphone naar boven haalt.

Als opvolger van de populaire Qtek 8020 is de Qtek 8310 de zakelijke variant van de nieuwe Tornado-lijn c.q. 83xx-serie, met als modellen de Qtek 8300 en Qtek 8310. De laatstgenoemde (Modelnaam: Noble) heeft een wat strakker, zakelijk ontwerp en is in het stemmig zwart uitgevoerd. Ongetwijfeld spreekt dit ontwerp ongetwijfeld een grote doelgroep aan door de chique verschijning, maar men kan ook kiezen voor de Qtek 8300, genaamd Tempo. Dit toestel profileert zich meer als multimediatoestel door de muziekknoppen aan de voorkant, bekend van de SPV C550 en T-Mobile SDA (II) Music. Ook is het ontwerp verschillend. De 8300 heeft een aluminium behuizing van een lichtgrijze kleur, en oogt exact hetzelfde als de T-Mobile SDA II. Het is daarom vrij lastig om de devices uit elkaar te houden, maar de Qtek 8300 is wel degelijk beter uitgerust.

Alle genoemde toestellen, zo ook de Qtek 83xx-serie, zijn gefabriceerd door HTC, de grootste hardwarefabrikant van Windows Mobile devices ter wereld. HTC heeft Qtek onder zich als dochterbedrijf en directe distributeur, maar is vooral partner van een groot aantal bekende merken. Grote namen zijn onder andere partners als Dell en HP voor het produceren van Pocket PC's, en natuurlijk diverse Windows Mobile devices van onder andere i-mate, Dopod, Audiovox, plus alle operator branded producten. Een HTC toestel zegt de meeste mensen dan ook weinig tot niets, maar er gaat vrijwel altijd een lampje branden als we het hebben over de Qtek 8010, Qtek 8020, SPV C500, T-Mobile MDA, O2 XDA en consorten.

Zoals het ook bij de oudere Qtek toestellen gegaan komen andere merken en labels met hun eigen Tornado-lijn met de zakelijke Noble en de multimediale Tempo als leverbare toestellen. iMate heeft beiden al op de markt gezet als SP5 en SP5m. Vrijwel zeker is dat anderen zullen volgen en we in de toekomst meer uitvoeringen in de vorm van de HTC Tornado zullen zien. Hoe T-Mobile en Orange dit oppakken is het op het moment van schrijven nog niet helemaal duidelijk. Beiden hebben namelijk net twee nieuwe modellen zonder wifi de markt op gezet, namelijk de SDA II en de SPV C600. Die laatste maakt ook deel uit van de Tornado lijn maar is lichtelijk gehandicapt door het ontbreken van Wifi.

Samen met de HTC Hurricane-lijn zet de Tornado-serie als eerste een nieuwe standaard voor de Smartphone: het hoge resolutie QVGA scherm van maarliefst 240 x 320 pixels. Niet alleen zal dit voortaan gebruikelijk zijn voor Windows Mobile Smartphones, maar ook voor enkele Symbian toestellen. Uit de Series 60 lijn van Nokia zijn dit momenteel de N71 en de N92. Verder gaat ook UIQ met versie 3 door op de QVGA-standaard, de Sony Ericsson P990i is hier het eerste levende bewijs van.

Naast de QVGA-schermresolutie hebben zowel de Hurricane-serie als de Tornado-serie een ander onderdeel gemeen: de 1.3 megapixel camera, waarmee de Orange SPV C550 als eerste mee verscheen. Dit als nieuwe stap na de overigens succesvolle VGA camera's uit de Typhoon-lijn (SPV C500, Qtek 8020, etc) We mogen dan ook wel spreken van de vierde generatie Windows Mobile Smartphones: na (HTC) Typhoon, de derde generatie, komt (HTC) Hurricane / Tornado, de vierde generatie. Mogelijk kunnen we zelfs spreken over een vijfde generatie door de toevoeging van Wireless LAN en Windows Mobile 5.

Sinds de eerste generatie is er enorm veel veranderd. De oude HTC Canary (SPV Classic) was in de begindagen van de Windows Mobile Smartphone niet erg populair, mede door het enorm slechte scherm, slechte stand-by tijd, afwezigheid van Bluetooth en camera. Ook het formaat, stabiliteit en de verkrijgbare sofware deden afbraak aan de populariteit.

Inmiddels zijn de Windows Mobile Smartphones op alle punten sterk verbeterd. Ze zijn gegroeid tot kleine, strak ogende toestellen die niet alleen over Bluetooth en ingebouwde camera beschikken, maar ook de nodige hardwareperformance in zich hebben, vaak beter dan een Symbian Series 60 toestel. Natuurlijk is ook de stand-by tijd en schermkwaliteit drastisch verbeterd. En zo is men bij de HTC Tornado aangekomen, die door de 1.3 megapixel camera en QVGA display de nieuwe standaard zet. Hier bovenop zijn Windows Mobile 5 en Wireless LAN gekomen. Vooral Wireless LAN was een enorm langverwachte feature in de Smartphone en loopt nu niet meer achter wat connectivity betreft. Vooral zakelijke gebruikers zullen de Qtek 83xx-serie waarderen door deze eigenschappen. Rondsjouwen met een zware en grote Pocket PC zoals de HTC Universal (T-Mobile MDA Pro) is niet meer nodig vanwege de connectvity die een Smartphone nu kan bieden.

Naast deze voordelen bieden smartphones bij voorbaat al veel meer mogelijkheden dan een gewone GSM. Bestuurd door een echt Operating System (OS) zijn de mogelijkheden van de toestellen bijna eindeloos. Denk aan navigatietoepassingen, hoge kwaliteit video, e-mail, internet met HTML-pagina's en frames, synchronisatie en executables. Wie enkel de Samsung E720, Nokia 6230i of Sony Ericsson K750i als smartphone ziet heeft het echt mis. Een Smartphone telt pas mee wanneer deze een echt besturingssysteem aan boord heeft. Dit kan een geheel JAVA-gebaseerd OS zijn, Palm, Linux, Symbian of Windows Mobile. Symbian Series 60 en Windows Mobile zijn dan ook veruit het populairst.

Omdat ruim de meerderheid Windows al op hun desktop PC heeft draaien laat het zich niet moeilijk raden dat de Windows Mobile-versie perfect geïntegreerd is in combinatie met de PC. Kent men Windows een beetje, dan is Windows Mobile enorm eenvoudig te gebruiken en onder de knie te krijgen. Het besturingssysteem heeft zeer uitgebreide agenda- en synchronisatiemogelijkheden, die in combinatie met Microsoft Outlook naadloos gebruikt kunnen worden. Ook beschikt het toestel over een grotere hoeveelheid intern geheugen dan reguliere telefoons, en is een geheugenkaartslot aanwezig waar hoeveelheden tot maarliefst 2 GB kunnen worden opgeslagen. Dit maakt hem ook ideaal als MP3-speler, portablegame console en geschikt voor videobestanden. Nieuwere Windows Mobile toestellen hebben verder erg krachtige hardware, behoorlijk zware videobestanden en geavanceerde games zijn zonder problemen te spelen.

- Batterij (1150 mAh)
- CD-ROM met Microsoft ActiveSync, Outlook en handleidingen in PDF-formaat
- Nederlandstalige snelstart handleiding
- Engelstalige handleiding (uitgebreid)
- USB datakabel (kan ook worden gebruikt om het toestel via de PC op te laden)
- Bureaulader

De hoeveelheid accessoires die in de doos van de Qtek 8310 aangetroffen worden is vrij standaard en verschilt eigenlijk niet in relatie tot andere Windows Mobile toestellen. Een uitzondering maken we op Orange, die de toestelpakketten rijkelijk voorziet van diverse accessoires, geheugenkaarten van maarliefst 512 MB en in sommige gevallen zelfs een cradle. In tegenoverstelling tot de Qtek 8310 zelf is het toestelpakket wat kariger, zo wordt er namelijk geen geheugenkaart meegeleverd. Inbegrepen is het volgende:

Bij het toestel worden twee Engelstalige handleidingen aangetroffen. De ene is de gewone standaardhandleiding, en het de andere bijgeleverde handleiding van het toestel gaat kort in op de basisfuncties van het toestel, zodat men snel ermee aan de slag kan.

Hoewel beide handleidingen Engelstalig zijn en direct vanaf HTC komen is de verzorgdheid, uitgebreidheid al de algemene duidelijkheid er niet minder op. In principe al de punten van het uitgebreide toestel wel beschreven. Wederom een erg goede verzorgd boekje die zeker de moeite eens waard is om door te bladeren mocht met specifieke problemen tegenkomen met de Qtek 8310. Neem er wel de tijd voor, de gewone handleiding bevat maarliefst 144 pagina's.