Orange SPV C600 review

Deze week presenteert NieuweMobiel de review van de Orange SPV C600; de nieuwste Windows Mobile Smartphone van Orange met vernieuwende features. Het toestel is voorzien van de nieuwste versie van Windows Mobile: Windows Mobile 5.

Daarnaast heeft de SPV C600 als toestel uit de HTC Tornado serie een hoge resolutie QVGA scherm, een 1.3 megapixel camera aan boord en verrassend nieuw uiterlijk.

Als opvolger van de populaire SPV C500 en SPV C550 is de C600 de variant uit de nieuwe Tornado-lijn met als modellen de Qtek 8300/8310 en i-mate SP5/SP5m. De laatstgenoemde (Modelnaam: Noble) heeft een wat strakker, zakelijk ontwerp en is in het stemmig zwart uitgevoerd. Ongetwijfeld spreekt dit ontwerp ongetwijfeld een grote doelgroep aan door de chique verschijning, maar men kan ook kiezen voor de Qtek 8300/SP5m, genaamd Tempo. Dit toestel profileert zich meer als multimediatoestel door de muziekknoppen aan de voorkant, bekend van de SPV C550 en T-Mobile SDA (II) Music. Ook is het ontwerp verschillend. De 8300 heeft een aluminium behuizing van een lichtgrijze kleur en oogt exact hetzelfde als de T-Mobile SDA II. Het is daarom vrij lastig om de devices uit elkaar te houden, maar de Qtek 8300 is wel degelijk beter uitgerust. De C600 kan beter naast de 8310/SP5 gelegd worden door het zakelijk uiterlijk.

Alle genoemde toestellen, zo ook de C600, zijn gefabriceerd door HTC, de grootste hardwarefabrikant van Windows Mobile devices ter wereld. HTC heeft Qtek onder zich als dochterbedrijf en directe distributeur, maar is vooral partner van een groot aantal bekende merken. Grote namen zijn onder andere partners als Dell en HP voor het produceren van Pocket PC's en natuurlijk diverse Windows Mobile devices van onder andere i-mate, Dopod, Audiovox, plus alle operator branded producten. Een HTC toestel zegt de meeste mensen dan ook weinig tot niets, maar er gaat vrijwel altijd een lampje branden als we het hebben over de Qtek 8010, Qtek 8020, SPV C500, T-Mobile MDA, O2 XDA en consorten.

Samen met de HTC Hurricane-lijn zet de Tornado-serie als eerste een nieuwe standaard voor de Smartphone: het hoge resolutie QVGA scherm van maarliefst 240 x 320 pixels. Niet alleen zal dit voortaan gebruikelijk zijn voor Windows Mobile Smartphones, maar ook voor enkele Symbian toestellen. Uit de Series 60 lijn van Nokia zijn dit momenteel de N71 en de N92. Verder gaat ook UIQ met versie 3 door op de QVGA-standaard, de Sony Ericsson P990i is hier het eerste levende bewijs van.

Naast de QVGA-schermresolutie hebben zowel de Hurricane-serie als de Tornado-serie een ander onderdeel gemeen: de 1.3 megapixel camera, waarmee de Orange SPV C550 als eerste mee verscheen. Dit als nieuwe stap na de overigens succesvolle VGA camera's uit de Typhoon-lijn (SPV C500, Qtek 8020, etc). We mogen dan ook wel spreken van de vierde generatie Windows Mobile Smartphones: na (HTC) Typhoon, de derde generatie, komt (HTC) Hurricane / Tornado, de vierde generatie. Mogelijk kunnen we zelfs spreken over een vijfde generatie door de toevoeging van Wireless LAN en Windows Mobile 5, alleen in de Qtek en i-mate modellen.

Sinds de eerste generatie is er enorm veel veranderd. De oude HTC Canary (SPV Classic) was in de begindagen van de Windows Mobile Smartphone niet erg populair, mede door het enorm slechte scherm, slechte stand-by tijd, afwezigheid van Bluetooth en camera. Ook het formaat, stabiliteit en de verkrijgbare sofware deden afbraak aan de populariteit.

Inmiddels zijn de Windows Mobile Smartphones op alle punten sterk verbeterd. Ze zijn gegroeid tot kleine, strak ogende toestellen die niet alleen over Bluetooth en ingebouwde camera beschikken, maar ook de nodige hardwareperformance in zich hebben, vaak beter dan een Symbian Series 60 toestel. Natuurlijk is ook de stand-by tijd en schermkwaliteit drastisch verbeterd. En zo is men bij de HTC Tornado aangekomen, die door de 1.3 megapixel camera en QVGA display de nieuwe standaard zet. Hier bovenop zijn Windows Mobile 5 en Wireless LAN gekomen. Vooral Wireless LAN was een enorm langverwachte feature in de Smartphone en loopt nu niet meer achter wat connectivity betreft. Alleen op dat vlak laat Orange een steekje vallen, men heeft de WLAN uit het toestel gehaald om redenen die niet bekend zijn, maar een enorme domper.

Naast deze voordelen bieden smartphones bij voorbaat al veel meer mogelijkheden dan een gewone GSM. Bestuurd door een echt Operating System (OS) zijn de mogelijkheden van de toestellen bijna eindeloos. Denk aan navigatietoepassingen, hoge kwaliteit video, e-mail, internet met HTML-pagina's en frames, synchronisatie en executables. Wie enkel de Samsung E720, Nokia 6230i of Sony Ericsson K750i als smartphone ziet heeft het echt mis. Een Smartphone telt pas mee wanneer deze een echt besturingssysteem aan boord heeft. Dit kan een geheel JAVA-gebaseerd OS zijn, Palm, Linux, Symbian of Windows Mobile. Symbian Series 60 en Windows Mobile zijn dan ook veruit het populairst.

Omdat ruim de meerderheid Windows al op hun desktop PC heeft draaien laat het zich niet moeilijk raden dat de Windows Mobile-versie perfect geïntegreerd is in combinatie met de PC. Kent men Windows een beetje, dan is Windows Mobile enorm eenvoudig te gebruiken en onder de knie te krijgen. Het besturingssysteem heeft zeer uitgebreide agenda- en synchronisatiemogelijkheden, die in combinatie met Microsoft Outlook naadloos gebruikt kunnen worden. Ook beschikt het toestel over een grotere hoeveelheid intern geheugen dan reguliere telefoons, en is een geheugenkaartslot aanwezig waar hoeveelheden tot maarliefst 2 GB kunnen worden opgeslagen. Dit maakt hem ook ideaal als MP3-speler, portablegame console en geschikt voor videobestanden. Nieuwere Windows Mobile toestellen hebben verder erg krachtige hardware, behoorlijk zware videobestanden en geavanceerde games zijn zonder problemen te spelen.

- Batterij (1150 mAh)
- CD-ROM met Microsoft ActiveSync, Outlook en handleidingen in PDF-formaat
- Nederlandstalige snelstart handleiding
- Snelstart handleiding
- USB datakabel (kan ook worden gebruikt om het toestel via de PC op te laden)
- 512 MB SD geheugenkaart. Een Mini-SD geheugenkaart is 15 x 11 x 1 mm groot.">mini-SD geheugenkaart + converter
- Bureaulader

De hoeveelheid accessoires die in de doos van de Orange SPV C600 aangetroffen worden is vrij standaard en verschilt eigenlijk niet in relatie tot andere Windows Mobile toestellen. Inbegrepen is het volgende:

In het totale pakket vindt men een redelijk aantal accessoires. Een extra toevoeging ten opzichte van andere fabrikanten is het feit dat Orange een 512 MB mini-SD geheugenkaart meelevert. Daarnaast is het allemaal eenvoudig samengesteld met een stereo headset, een oplader, CD-rom met ActiveSync en een datakabel.

De meegeleverde handleidingen zijn een standaard Nederlandse handleiding en een snelstart handleiding. De eerstgenoemde ziet er redelijk goed uit, maar straalt geen Orange look meer uit. Het is namelijk de standaard HTC handleiding vertaald in het Nederlands. De handleiding is duidelijk genoeg en geeft voldoende informatie. De hoeveelheid afbeeldingen laat wat te wensen over en daaraan zou dus wat verbeteringen moeten plaats vinden. De snelstart handleiding is eigenlijk een paar velletjes met informatie, meer niet.

Het pakket van de C600 zit netjes in elkaar. Men mist eigenlijk niks, maar kijkt men door de markt dan valt op dat het pakket niks uitstraalt. Geen schoonmaakdoekje of koord, niet dat het nodig is, maar het geeft net dat extra aan het pakket. Het stukje emotie wat gemist wordt bij een dergelijk product.