Orange SPV C550 review

NieuweMobiel presenteert deze week de review van de Orange SPV C550, de nieuwste Windows Mobile Smartphone voorzien van QVGA-scherm en een 1.3 megapixel camera. Het toestel is geen opvolger, maar borduurt voort op de enorm succesvolle C500.

Tegelijkertijd vormt de C550 het topmodel van de huidige Windows Mobile Smartphone-lijn. In deze review zal de C550 dan ook op veel punten vergeleken worden met de oudere C500.

De SPV C550 is gefabriceerd door HTC, de grootste hardwarefabrikant van Windows Mobile devices ter wereld. HTC mag zich als partner rekenen van Dell en HP voor het produceren van Pocket PC's, en natuurlijk de Windows Mobile devices van onder andere Qtek, Dopod, Audiovox, i-mate plus alle operator-branded producten. Een HTC toestel zegt de meeste mensen dan ook weinig tot niets, maar er gaat vrijwel altijd een lampje branden als we het hebben over de Qtek 8020, SPV C500, SPV C550, T-Mobile MDA, O2 XDA en consorten.

Zo ook de Orange SPV C550, bekend als HTC Hurricane. Zoals het ook bij de C500 gegaan is zullen ook Qtek en T-Mobile met een eigen versie komen, respectievelijk de Qtek 8200 en T-Mobile SDA Music II. Vrijwel zeker is dat anderen zoals i-mate gaan volgen, en we in de toekomst veel verschillende soorten uitvoeringen van de HTC Hurricane gaan zien. Het toestel is uniek omdat het als eerste op de markt een QVGA scherm heeft ingebouwd met een resolutie van maarliefst 240 x 320 pixels.

Voordat de Nokia N90 op de markt komt zal dit toestel het beste scherm hebben wat er verkrijgbaar is op de smartphone-markt, maar nu tegelijkertijd ook de standaard zet voor alle toekomstige smartphones. Ook heeft de Hurricane een 1.3 megapixel camera aan boord. We mogen dan ook wel spreken van de vierde generatie Windows Mobile Smartphones: na (HTC) Typhoon, de derde generatie, komt (HTC) Hurricane, de vierde generatie.

Sinds de eerste generatie is er enorm veel veranderd. De oude HTC Canary (SPV Classic) was in de begindagen van de Windows Mobile Smartphone niet erg populair, mede door het enorm slechte scherm, slechte stand-by tijd, afwezigheid van Bluetooth en camera. Ook het formaat, stabiliteit en de verkrijgbare sofware deed afbraak aan de populariteit.

Inmiddels zijn de Windows Mobile Smartphones op alle punten sterk verbeterd. Ze zijn gegroeid tot kleine, strak ogende toestellen die niet alleen over Bluetooth en ingebouwde camera beschikken, maar ook de nodige performance in zich hebben, vaak vele malen beter dan een Symbian Series 60 toestel. Natuurlijk is ook de stand-by tijd en schermkwaliteit drastisch verbeterd. En zo is men bij de HTC Hurricane aangekomen, die door de 1.3 megapixel camera en QVGA display de nieuwe standaard zet.

Naast deze twee punten bieden smartphones bij voorbaat al veel meer mogelijkheden dan een gewone GSM. Bestuurd door een echt Operating System (OS) zijn de mogelijkheden van de toestellen bijna eindeloos. Denk aan navigatietoepassingen, hoge kwaliteit video, e-mail, internet met HTML-pagina's en frames, synchronisatie en executables. Wie enkel de Samsung E720, Nokia 6230i of Sony Ericsson K750i als smartphone ziet heeft het echt mis. Een Smartphone telt pas mee wanneer deze een echt besturingssysteem aan boord heeft. Dit kan een geheel JAVA-gebaseerd OS zijn, Palm, Linux, Symbian of Windows Mobile. Symbian Series 60 en Windows Mobile zijn dan ook veruit het populairst.

Omdat ruim de meerderheid Windows al op hun desktop PC heeft draaien laat het zich niet moeilijk raden dat de Windows Mobile-versie perfect geïntegreerd is in combinatie met de PC. Kent men Windows een beetje, dan is Windows Mobile enorm eenvoudig te gebruiken en onder de knie te krijgen. Het besturingssysteem heeft zeer uitgebreide agenda- en synchronisatiemogelijkheden, die in combinatie met Microsoft Outlook naadloos gebruikt kunnen worden. Ook beschikt het toestel over een grotere hoeveelheid intern geheugen dan reguliere telefoons, en is een geheugenkaartslot aanwezig waar hoeveelheden tot maarliefst 2 GB kunnen worden opgeslagen. Dit maakt hem ook ideaal als MP3-speler, portablegame console en geschikt voor videobestanden. Nieuwere Windows Mobile toestellen hebben verder erg krachtige hardware, behoorlijk zware videobestanden en geavanceerde games zijn zonder problemen te spelen.

• Toestel
• Batterij (1150 mAh)
• CD-ROM met Microsoft ActiveSync, Outlook en handleidingen in PDF-formaat
• Nederlandstalige handleiding
• USB datakabel (kan ook worden gebruikt om het toestel via de PC op te laden)
• Bureaulader
• Stereo headset
• 512 MB miniSD geheugenkaart
• Orange SIMkaart (met een afhankelijk gekozen abonnement)

Verwend als we zijn, is er zeker geen reden tot klagen over de kwaliteit van de meegeleverde accessoires. Zoals bij de SPV C500 ook het geval is wordt er een stereo headset meegeleverd met prima geluidskwaliteit. De bijgeleverde Orange handleiding ziet er wederom weer erg goed uit, maar gaat enkel in op het basisgebruik van het toestel. Het gebruik van afbeeldingen in de handleidingen is wel wat aan de zuinige kant.

Voor bepaalde zaken zoals het gebruik van de File Explorer en de Task Manager is er op CD-ROM een aparte, uitgebreidere handleiding te vinden van HTC zelf. Deze handleiding is wel Engelstalig, maar vele malen uitgebreider en duidelijker.

De hoeveelheid accessoires die in de doos van de SPV C550 aangetroffen worden is vrij standaard. Een cradle ontbreekt, maar Orange heeft wel de moeite gedaan om een miniSD geheugenkaart mee te leveren van maarliefst 512 MB, waar de C500 het met slechts 16 MB moest doen. Verder is de inhoud nagenoeg gelijk. Inbegrepen is het volgende:

Nieuw is de mogelijkheid om op het toestel zélf de mogelijkheden te ontdekken. Speciaal heeft Orange een interactieve applicatie ontwikkeld, Orange Help genaamd. Hiermee kan men niet alleen kan zien hoe een bepaalde handleiding uitgevoerd moet worden, zoals het bedienen van de camera, maar om het ook echt zelf te proberen. Orange Help ziet er werkelijk fantastisch uit en benut de mogelijkheden van het QVGA-scherm op die manier volledig. Feit dat dit een enorme goedmaker is ten opzichte van de papieren handleiding, en de beste manier om iets te leren is natuurlijk door het zelf direct te proberen op het toestel.