Nokia N90 review

Nokia is er weer in geslaagd om een nieuw statement op de markt te zetten, bekend als de bijzondere N90 en tevens het eerste toestel uit de N-serie van de fabrikant. Wederom heeft NieuweMobiel.

NL heeft de kans de gekregen om over dit unieke toestel een review te schrijven. In deze review worden een groot aantal punten behandeld in relatie tot het nieuwe toestel; de 2.0 megapixel camera, het nieuwe ontwerp, de overige nieuwe mogelijkheden van het toestel en bovenal een blik in het portfolio van de veelbelovende N-series.

De Nokia N90 is op het moment van schrijven de jongste telg uit de N-serie voorzien van het Symbian Series 60 besturingssysteem. Het Symbian OS is één van de vier besturingssystemen die gerealiseerd zijn voor de mobiele markt. Symbian is een zgn. Open Source besturingssysteem en kan doordoor juist door een fabrikant naar eigen inzicht worden doorontwikkeld. Een vaak genoemd nadeel van een Symbian OS zou het feit zijn dat er ten opzichte van Windows Mobile OS veel minder extra programma's voor handen zijn voor de gebruiker en dat er diverse verschillende soorten Symbian besturingssystemen zijn met ieder een ander uiterlijk en gebruikersinterface. Dat laatste klopt ten dele, maar met de huidige developers tools is het specifiek aanpassen voor de diverse gebuikersinterfaces relatief weinig werk. Mede daardoor klopt de eerste veronderstelling niet, op het moment van dit schrijven zijn er meer dan 5000 geregistreerde voor Symbian geschikte programma's. Andere voordelen van het Symbian platform zijn de grote mate van stabiliteit, gebruikersvriendelijkheid en het lage batterijverbruik.

De markt van smartphones groeit en groeit. Momenteel spelen Symbian en de toestellen uitgevoerd met het Symbian OS de grootste rol in de markt. Een toestel in deze markt is de nieuwe Nokia N90, die in de afgelopen weken op de markt is gekomen en toont opnieuw dat Nokia een stap voorwaarts heeft gezet op het gebied van smartphones en ingebouwde mogelijkheden.

De N-series zijn daarvan het voorbeeld. De nieuwe modellen naast de N90, de N70 en N91, tonen dat Nokia een compleet nieuw pad gaat bewandelen. Toestellen met uitgebreide specificaties, nieuwe mogelijkheden zoals 2.0 megapixel camera's, Wifi, 3G opties en een compleet uiterlijk zullen een gemeengoed worden in de komende periode en laten zien dat de Finse GSM-bouwers zeker weten wat de markt inhoudt en vraagt. Kijk alleen al naar de nieuwe superieure Nokia N80, N92 en N71. Helaas zal volgens de geruchten zal het laatstgenoemde toestel in Nederland waarschijnlijk het levenslicht niet zien.

Houden we het voorlopig even bij de N90 dan zal het duidelijk worden tijdens de review dat Nokia het opnieuw voor elkaar heeft gekregen een toestel te brengen met een aantal sterke punten die gebruikers zeker zullen aanspreken. De nieuwste Series 60 en Symbian 8.1a telg is sinds een aantal weken in de winkel en is een half jaar geleden geïntroduceerd tijdens de 3GSM conferentie in Cannes.

· Toestel
· Batterij 3.7 V
· Oplader
· Speciale lader converter kabel
· Stereo headset
· Koord
· Schoonmaakdoekje
· DKU-5 Datakabel
· 64 MB Dual Voltage RS-MMC geheugenkaart + converter
· Nederlandse handleiding en Quickstart manual
· Franse handleiding en Quickstart manual
· Sofware CD met daarop Nokia PC Suite

De handleiding is zoals bekend bij Nokia goed voor elkaar. Mooie afbeeldingen, lekker te lezen en alles wat men zoekt als men het toestel voor de eerste keer gebruikt. Geen aanmerkingen op dit vlak, behalve dat men als geoefende Series 60 gebruiker soms wat meer wil weten over de nieuwe gebruikersinterface. Helaas, is daar de handleiding niet voor bedoeld. Eén klein smetje is het melden van Nokia in de handleiding dat de geheugenkaart de eerste maal geformatteerd dient te worden voor gebruik. Erg handig, men gooit zo alle vooraf geïnstalleerde programma's van de geheugenkaart en deze terugzoeken op de site van Nokia.

Verder de accessoires langslopende komt men de stereo headset tegen. Wat erg mooi is, is dat het nu mogelijk is ook via Bluetooth audio te luisteren, maar daarover later meer. De meegeleverde datakabel is bekend. Gewoon een goede degelijke datakabel die een vermogen los kost, maar gelukkig in het pakket is gestopt, ook omdat infrarood op het toestel ontbreekt.

Een aantal speciale accessoires zijn het koord, het schoonmaakdoekje en de convertorkabel voor de lader. Bij de N90 wordt namelijk een nieuwe lader geleverd met een kleinere connector. In het toestel is dan ook een kleinere connector geplaatst. Oudere Nokia laders werken niet in het toestel en daarom is door Nokia een speciale convertorkabel meegeleverd die het mogelijk maakt om ook oudere kabels te gebruiken. Het is niet geheel duidelijk geworden, waarom Nokia voor de nieuwe connector heeft gekozen. Daarnaast zijn er vanuit gebruikersoogpunt ook geen nieuwe voordelen ontdekt.

Het toestel heeft een volledig pakket met accessoires, dat in een nieuwe doos geleverd wordt. Speciaal voor de N-series is er een nieuwe verpakking ontwikkeld. In deze bijzondere doos zijn de volgende onderdelen opgenomen:

De aanhouder wint, is iets wat zeker voor Nokia geldt. De Dual Voltage RS-MMC geheugenkaart wordt namelijk nog steeds in de N90 gebruikt. Momenteel zijn er nog geen kaarten te krijgen groter dan 512 MB. Dat is ronduit een belemmering voor gebruikers. Gelukkig heeft men ingezien dat het anders moet en hebben de toekomstige N80 en N71 gewoon een slot voor de SD geheugenkaart. Een Mini-SD geheugenkaart is 15 x 11 x 1 mm groot.">Mini-SD geheugenkaart, een standaard die niet alleen beter is maar ook breder wordt toegepast. Rond kerstmis kan men MiniSD kaarten met een capaciteit van maarliefst 2GB verwachten.

Op de standaard bijgeleverde geheugenkaart van 64 MB bevinden zich een groot aantal programma's, zoals QuickOffice, Kodak album en diverse games. Daarover later meer in deze review. De historie zal in dit onderdeel ook een rol moeten spelen. Het accessoire pakket is ruimer dan bij de Nokia 6680 en er kan dan ook niet anders worden geoordeeld dat het opnieuw qua niveau goed zit voor Nokia begrippen vooral door de uitbreiding met een aantal kleine dingen.