Nokia N73 review

Nokia geeft NieuweMobiel.NL de eerste blik op hun nieuwste serie met modellen. Daaronder de N73, N72 en de hier besproken N93. De toestellen zijn de derde generatie N-series en geven de aanzet tot een nieuwe markt, die van de multimedia computer.

De N73 is niet het prototype van een multimedia computer, maar wel een sterke en krachtige opvolger van de enorm populaire N70.

Zoals al gezegd drie compleet nieuwe modellen, die allemaal de markt zullen bereiken in Nederland. De N72 is namelijk door een bekende winkel in het assortiment van dames modellen opgenomen. De andere twee toestellen worden vooral als videocamera telefoon en cameratelefoon geprofileerd. In het geval van de cameratelefoon moet gekeken worden naar de N73, die het eerste betaalbare model zal worden met een ingebouwde Carl Zeiss lens.

Twee toestellen (N93 en N73) draaien op het nieuwe Symbian v9.1 besturingssysteem dat een verandering heeft ondergaan op een groot aantal vlakken die tijdens de review besproken worden. De meest belangrijke zijn de verbeteringen op het gebied van de veiligheid en de beveiliging tegen virussen, onbekende programma’s en invloeden van buiten af. De ondergrond is het Symbian OS dat één van de vier besturingssystemen is die gerealiseerd zijn voor de mobiele markt. Symbian is een zgn. Open Source besturingssysteem en kan daardoor juist door een fabrikant naar eigen inzicht worden doorontwikkeld. Een vaak genoemd nadeel van een Symbian OS zou het feit zijn dat er ten opzichte van Windows Mobile OS veel minder extra programma’s voor handen zijn voor de gebruiker en dat er diverse verschillende soorten Symbian besturingssystemen zijn met ieder een ander uiterlijk en gebruikersinterface. Dat laatste klopt ten dele, maar met de huidige developers tools is het specifiek aanpassen voor de diverse gebruikersinterfaces relatief weinig werk. Mede daardoor klopt de eerste veronderstelling niet, op het moment van dit schrijven zijn er meer dan 5000 geregistreerde voor Symbian geschikte programma’s. Andere voordelen van het Symbian platform zijn de grote mate van stabiliteit, gebruikersvriendelijkheid en het lage batterijverbruik.

De markt van smartphones groeit en groeit. Momenteel spelen Symbian en de toestellen uitgevoerd met het Symbian OS de grootste rol in de markt. Het was dan ook niet meer dan logisch dat Nokia de multimedia kant van de markt zou opzoeken met modellen die speciaal daarvoor ontwikkeld zijn. De nieuwe Series 60 3rd Edition gebruikersinterface is één van de dingen die daarin meespelen. De eenvoud en wijzigingen in de nieuwe gebruikersinterface komen aanbod in deze review, naast natuurlijk alle standaard verbeteringen en eigenschappen van het toestel.

De genoemde modellen zijn dus de derde reeks van N-series en geïntroduceerd een aantal maanden geleden tijdens een event in Berlijn. De toestellen zijn momenteel nog niet allemaal op de markt, maar dat zal snel volgen.

Binnen de review zullen de onderwerpen de camera, menu, wat zit er bij het toestel en de aanwezige programma’s worden besproken. Andere onderdelen zijn gelijkwaardig aan modellen als de N80, maar ook vrijwel gelijk aan een model als de N70 of 6680. Grote verschillen zijn voor een leek niet direct zichtbaar. Mocht men toch behoefte hebben alles te lezen dan is het aan te raden dit te doen. De belangrijkste vraag die gesteld zal worden is: Is de N73 de opvolger van de N70? Waar liggen de verschillen, waarom moet met het toestel aanschaffen en die Carl Zeiss lens is het marketing of heeft het toegevoegde waarde?

- Batterij 3.7 V
- Oplader
- Schoonmaakdoekje
- Koord
- DKU-5 Datakabel
- Nederlandse handleiding en Quickstart manual
- Franse handleiding en Quickstart manual
- Software CD met daarop Nokia PC Suite

De handleiding is zoals bekend bij Nokia goed voor elkaar. Mooie afbeeldingen, lekker te lezen en alles wat men zoekt als men het toestel voor de eerste keer gebruikt. Geen aanmerkingen op dit vlak, behalve dat men als geoefende Series 60 gebruiker soms wat meer wil weten over de nieuwe gebruikersinterface. Helaas, is daar de handleiding niet voor bedoeld. Eén klein smetje is het melden van Nokia in de handleiding dat de geheugenkaart de eerste maal geformatteerd dient te worden voor gebruik. Erg handig, men gooit zo alle vooraf geïnstalleerde programma’s van de geheugenkaart en men moet deze terugzoeken op de site van Nokia.

Verder de accessoires langslopende komt men de stereo headset tegen. Wat erg mooi is, is dat het nu mogelijk is ook via Bluetooth audio te luisteren, maar daarover later meer. De meegeleverde datakabel is bekend. Gewoon een goede degelijke datakabel die een vermogen los kost, maar gelukkig in het pakket is gestopt.

Het toestel heeft een volledig pakket met accessoires. Een groot aantal accessoires worden meegeleverd. De complete lijst wordt hieronder gegeven en verder uitgediept:

Bij het toestel wordt geen MiniSD geheugenkaart geleverd. Men kan wel een extra geheugenkaart kopen en gelukkig is er een MiniSD geheugenkaart slot aanwezig. Nokia gaat sowieso op een andere toer, want binnen een jaar hebben alle modellen TransFlash geheugenkaarten, ook wel MicroSD genoemd. Daarvan is net de 2 GB versie aangekondigd. Die barrière is dus ook doorbroken.