Nokia E50 review

De nieuwe E-series zijn een weg ingeslagen die voor Nokia deuren geopend heeft. Het succes van E-series is momenteel niet meer weg te denken uit de markt. Aan dit succes is sindskort een nieuwe telg toegevoegd.

De nieuwe E50 is het voorbeeld van een standaard toestel met smartphone functionaliteiten en de echt opvolger van de 6310i, die in de afgelopen periode erg in trek was onder zakelijke gebruikers.

De nieuwe E-series bestaan nu uit vier modellen die het midden segment van de zakelijke markt aanvallen. Dit gedeelte van de markt dat nu momenteel beheerst wordt door Windows Mobile Pocket PC, Blackberry en andere standaard modellen is nu het gebied waarop Nokia zich richt.

De toestellen draaien op het nieuwe Symbian v9.1 besturingssysteem dat een verandering heeft ondergaan op een groot aantal vlakken die tijdens de review besproken worden. De meest belangrijke zijn de verbeteringen op het gebied van de veiligheid en de beveiliging tegen virussen, onbekende programma’s en invloeden van buiten af. De ondergrond is het Symbian OS dat één van de vier besturingssystemen is die gerealiseerd zijn voor de mobiele markt. Symbian is een zgn. Open Source besturingssysteem en kan doordoor juist door een fabrikant naar eigen inzicht worden doorontwikkeld. Een vaak genoemd nadeel van een Symbian OS zou het feit zijn dat er ten opzichte van Windows Mobile OS veel minder extra programma’s voor handen zijn voor de gebruiker en dat er diverse verschillende soorten Symbian besturingssystemen zijn met ieder een ander uiterlijk en gebruikersinterface. Dat laatste klopt ten dele, maar met de huidige developers tools is het specifiek aanpassen voor de diverse gebuikersinterfaces relatief weinig werk. Mede daardoor klopt de eerste veronderstelling niet, op het moment van dit schrijven zijn er meer dan 5000 geregistreerde voor Symbian geschikte programma’s. Andere voordelen van het Symbian platform zijn de grote mate van stabiliteit, gebruikersvriendelijkheid en het lage batterijverbruik.

De markt van smartphones groeit en groeit. Momenteel spelen Symbian en de toestellen uitgevoerd met het Symbian OS de grootste rol in de markt. Het was dan ook niet meer dan logisch dat Nokia de zakelijke kant van de markt zou opzoeken met modellen die speciaal daarvoor ontwikkeld zijn. De nieuwe Series 60 3rd Edition gebruikersinterface is één van de dingen die daarin meespelen. De eenvoud en wijzigingen in de nieuwe gebruikersinterface komen aanbod in deze review, naast natuurlijk alle standaard verbeteringen en eigenschappen van het toestel.

De E50 is na de introductie van de drie andere E-series (E60, E61 en E70) de vierde telg die markt bereikt. Het toestel is er in twee varianten; één zonder camera en één met camera. De toestellen verschillen verder niet van elkaar, al verschilt de prijs tussen beide natuurlijk wel.

- Batterij 3.7 V
- Oplader
- Speciale lader converter kabel
- Mono headset
- DKU-5 Datakabel
- Nederlandse handleiding en Quickstart manual
- Franse handleiding en Quickstart manual
- Software CD met daarop Nokia PC Suite

De handleiding is zoals bekend bij Nokia goed voor elkaar. Mooie afbeeldingen, lekker te lezen en alles wat men zoekt als men het toestel voor de eerste keer gebruikt. Geen aanmerkingen op dit vlak, behalve dat men als geoefende Series 60 gebruiker soms wat meer wil weten over de nieuwe gebruikersinterface. Helaas, is daar de handleiding niet voor bedoeld.

Het toestel heeft een volledig pakket met accessoires. Het pakket is niet groot en ook het aantal accessoires is niet bepaald groot:

Verder de accessoires langslopende komt men de mono headset tegen, wat vrij karig is. Een stereo headset was beter geweest. De meegeleverde datakabel is bekend. Gewoon een goede degelijke datakabel die een vermogen los kost, maar gelukkig in het pakket is gestopt.

Verder worden er geen geheugenkaart of andere accessoires meegeleverd. Als men kijkt naar de positionering van het toestel in de markt dan valt te begrijpen dat men hiervoor gekozen heeft.