BenQ Mobile EF71 review

Siemens is niet meer. De afgelopen maanden stonden in het teken van een nieuw bedrijf dat Siemens overgenomen heeft. Namelijk BenQ Mobile die het merk BenQ-Siemens zal gebruiken om de nieuwste modellen te promoten.

Daarnaast is er een nieuwe muzieklijn opgezet genaamd Q-fi.. Binnen deze lijn valt de eerste muziek clamshell van het nieuwe merk; de EF71.

Geïntroduceerd zonder al te veel bombarie ergens gedurende de zomer en dat betekende niet veel goeds voor het product dat toch wel een kans van slagen had. Het toestel dat toen nog de enige clamshell specifiek op het gebied van muziek was paste precies in een gat van de markt die door Sony Ericsson nog niet opgevuld werd. Daar is nu verandering ingekomen met de W710i en bij BenQ laat de introductie van de EF71 maar op zich wachten.

Het toestel is gebaseerd op oudere BenQ producten. Het is per definitie geen Siemens product. Dat is erg goed te zien aan de meegeleverde accessoires, het gebruik van bepaalde mogelijkheden als een speciale mini-USB poort en het complete menu en de opties die in het toestel aanwezig zijn. BenQ Mobile drijft nog op twee productreeksen al komen deze al wel dichter bij elkaar naar één BenQ Mobile portofolio met één standaard uiterlijk en set met specificaties.

De EF71 voert samen met de EF51 momenteel de BenQ Mobile Q-fi reeks aan. Deze muziekreeks is speciaal ontwikkeld voor nieuwe producten die het luisteren van muziek aangenaam en eenvoudig moet maken. Tijdens de review zal bekeken worden of hieraan wordt voldaan en wat de kwaliteitsverschillen zijn met de huidige Walkman producten van Sony Ericsson. Zij voeren momenteel de lijst aan met beste muziektelefoons. Daaraan kan geen enkel merk tippen binnen zijn complete reeks met muziekproducten.

- Het toestel zelf
- Oplader
- Batterij (950 mAh)
- Datakabel
- Nederlandse handleiding
- CD-rom met BenQ QSyncer software

Een handleiding van een BenQ Mobile product kreeg NieuweMobiel.NL nog nooit eerder te zien. En er moet gezegd worden dat het allemaal nog niet zo slecht in elkaar steekt. Het boekje is wat klein en qua afbeeldingen moet men het doen met de uitleg hoe de SIM kaart in het toestel moet en hoe de iconen er in het menu uitzien. Het is een redelijke handleiding, maar ook niet meer dan dat. Beter dan degene die bij Motorola erbij worden geleverd, maar verre van de kwaliteit van een Nokia manual.

De datakabel en stereo headset in het pakket kan men direct gebruiken. De datakabel dient naast het verzorgen van dataoverdracht ook voor het laden van het toestel. Men krijgt namelijk een lader meegeleverd waaraan een USB connector verbonden zit. Vreemde manier van laden, omdat men op deze wijze niet tegelijk data kan overzetten en kan laden. Laden via de datakabel werkte namelijk niet. Er is ook maar één poort aanwezig in het toestel en dat had laden via de datakabel alleen nog maar mooier gemaakt.

De BenQ Mobile EF71 wordt geleverd in een opvallend klein doosje. Helaas is de hoeveelheid bijgeleverde accessoires net zo klein als het doosje deed vermoeden, in principe alleen wat écht nodig is.

De stereo headset is zeker niet slecht en klinkt best aardig, maar de kwaliteit die men kent vanuit Sony Ericsson producten wordt niet behaald. Die superieure kwaliteit is niet wat BenQ met dit product zal bereiken. Daarover later meer wanneer de MP3 speler besproken wordt.

Het pakket is redelijk goed voor elkaar. Een geheugenkaart is ook aanwezig. Standaard zal een 256 MB MicroSD geheugenkaart worden meegeleverd.