SMS-boer krijgt mega-boete van bijna 1,2 miljoen


Celldorado moet zwaar boeten voor het misleiden van veelal jonge consumenten. De Consumentenautoriteit heeft dat zojuist bepaald. Het bedrijf biedt abonnementsdiensten op spelletje, testen en wallpapers aan.

Volgens de Consumentenautoriteit was niet voldoende duidelijk dat het om abonnementen ging, en deed Celldorado voorkomen dat het om een eenmalige aankoop ging.

Love Test

De SMS-dienst is bekend van reclames op jongerenzenders als MTV en TMF. Het bedrijf bood onder meer de Love Test, IQ Test en Friend Finder aan. Wie meedoet aan een test zit direct aan een abonnement vast. Vaak kost dat meer dan tien euro per week.

Dwangsom

De boete betekent niet dat een einde komt aan de SMS-diensten. Celldorado moet beter duidelijk maken dat het abonnementen verkoopt. Om te voorkomen dat het bedrijf weer in de fout gaat heeft de Consumentenautoriteit meerdere dwangsommen opgelegd.



Praat mee over dit artikel