Sony Ericsson C902 review

De Sony Ericsson C902 is alweer sinds het tweede kwartaal van dit jaar op de markt, maar is weer helemaal ‘in the picture’ aangezien dit het toestel is wat James Bond gebruikt in de nieuwe film 'Quantum of Solace'.

De Bond-film makers hebben blijkbaar een deal met Sony Ericsson want ook bij de vorige film werd een Sony Ericsson gepromoot; de K800i. Voor de review-versie hebben wij de Luscious Red versie, waar de speciale Bond-editie in Titanium Silver is.

De C902 is de opvolger van de K850i, met als belangrijkste verandering de dunnere vormgeving. De belangrijkste concurrenten zijn de N79 van Nokia en de Samsung F480 TouchWiz. De C902 is de nieuwste telefoon van Sony Ericsson in de nieuwe camera lijn, dus de cameramogelijkheden zullen in deze review uitgebreid aan bod komen met de vraag of deze telefoon de titel ‘camera phone’ waardig is. Een andere feature in deze telefoon is de auto-rotate functie waarmee je het scherm kunt kantelen, net als bij de iPhone.

Minpunt bij het in gebruik nemen van de telefoon is dat het achterklepje moeilijk open gaat. En dit is van belang, aangezien je de SIM-kaart achter het klepje naast de batterij schuift. Ook de Memory Stick Micro (M2) geheugenkaart wordt in het toestel geklikt achter het klepje. De oplader sluit je op de zijkant van het toestel aan. Ook de headset wordt aan de zijkant aangesloten, waardoor het toestel minder gemakkelijk in de broekzak past.

Plus- en minpunten Sony Ericsson C902

• Duurzaam, solide design
  • Kwaliteit camera
  • Menustructuur
  • Messaging mogelijkheden
  • Formaat beeldscherm
  • Flitser
  • Stofgevoeligheid camera-slide

Wanneer de doos wordt geopend, zie je gelijk dat er veel aandacht is besteed aan de verpakking. Alles past precies in het doosje, wat het bijna een juwelen doosje maakt. In de verpakking zitten: de telefoon; de lader; een USB-kabel; een headset; de batterij (950 mAh); cd met software; de gebruikershandleiding . Alle accessoires zijn mooi afgewerkt. Ondanks dat het toestel en de accessoires van plastic zijn, ogen de materialen duurzaam.

Uiterlijk

De telefoon oogt mooi afgewerkt. Er zitten geen scherpe hoeken aan het toestel en het toestel is dan ook mooi vormgegeven. Het is een candybar toestel, met alle knoppen aan de voorkant van het toestel. Waar veel toestellen knoppen aan de zijkant hebben zitten heeft de C902 alleen de camera knop op de zijkant zitten evenals een hoger/lager volume knop. Het toestel is best zwaar, wat hem extra duurzaam doet lijken. De knoppen voelen betrouwbaar aan en het slide-mechanisme waarmee je de cameralens opent schuift soepel. Het toestel is grotendeels van mat plastic vervaardigd afgewisseld met metalen accenten. De batterijcover is in aluminium uitgevoerd en voelt daardoor ook gelijk wat zwaarder aan. De SIM kaart kan overigens alleen goed geplaatst worden als de batterij verwijderd is.

Uithoudingsvermogen

Het uithoudingsvermogen van het toestel valt tijdens het testen wat tegen. Bij intensief gebruik (denk aan sms'en, bellen en internetten) gaat de batterij van het toestel zo’n anderhalve dag mee. Als intensief gebruiker ben je dan ook genoodzaakt de batterij vaak ‘bij te laden’.

Belkwaliteit

De belkwaliteit is zeer goed van het toestel, zo is de speaker erg duidelijk. Ook in combinatie met de meegeleverde headset kun je uitstekend bellen. Het menu waarin eigen belgegevens nagelezen kunnen worden is zeer overzichtelijk. Tijdstip en datum van alle beantwoorde, uitgaande en gemiste gesprekken worden gescheiden van elkaar bijgehouden.

De handsfree functie werkt tevens goed, de persoon waarmee je belt is zeer duidelijk te verstaan. Ook in een wat lawaaierige omgeving. Je hebt geen kraak door het gesprek heen.

Beeldscherm

Het beeldscherm is een QVGA scherm. Het scherm is zeer helder en geeft kleuren heel gedetailleerd weer. Waar met de eerdere toestellen van Sony Ericsson nog wel het probleem bestond dat het beeldscherm buiten slecht leesbaar was, is dit scherm heel goed te bekijken buitenshuis.

Leuke feature bij de media player is dat auto-rotate kan worden gebruikt: wanneer het toestel wordt gekanteld, draait het menu mee. Niet heel functioneel, wel leuk. Enig kritiekpuntje hier is dat het scherm vrij klein is. Het scherm is grafisch uitstekend, maar had dus wat groter mogen zijn.

Menu

Persoonlijk zijn wij zeer gecharmeerd van het Sony Ericsson menu. De standaard raster lay-out is zeer snel en duidelijk in gebruik. Ook is het bij de C902 mogelijk om voor een verschillende layout te kiezen waarin het menu wordt weergegeven; draaiend en één pictogram waarbij de overige menu-opties rechts in het klein worden weergegeven. Daarnaast valt werkelijk elke functie te verplaatsen of te vervangen door een voor jou interessanter linkje. Fijn is dat short-cuts zelf in te stellen zijn naar bijvoorbeeld sms inbox. Ook kent het menu de haptic feedback, dus trilt de telefoon bij het selecteren in het menu.

Telefoonboek

Het telefoonboek is zeer uitgebreid. Per contact zijn zeeën aan gegevens toe te voegen. Naast het nummer onder andere: een alternatief nummer, e-mailadres, webadres, afbeelding, persoonlijke ringtone, persoonlijk berichtsignaal, het bedrijf, adresgegevens, postcode en provincie. Wat bovendien erg handig is; zijn of haar verjaardag. De mogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos.

Messaging

Sms’en met de C902 gaat zeer intuïtief. Het T9 woordenboek is zeer uitgebreid en elke toevoeging wordt gelijk opgenomen in ditzelfde woordenboek. De telefoon probeert zelfs woorden te voorspellen wanneer je een spatie gebruikt! Leuk detail is dat smilies direct worden omgevormd in de bedoelde icoontjes. De vele smilies en dergelijke zijn ook makkelijk in te voeren via de vele opties. MMS-en is even eenvoudig als sms’en met dit toestel.

De C902 heeft eveneens een e-mail client. In dezelfde opzet als met sms’en zijn eenvoudig e-mails te ontvangen en te versturen. In combinatie met de Vodafone Messenger is het zelfs mogelijk om met de C902 te MSN’en. Daarnaast bevindt zich een eenvoudige RSS-lezer op de C902. Deze RSS-lezer is zeer eenvoudig in gebruik en haalt snel informatie op. De voorgeïnstalleerde BCC News feed zag er strak uit. Indien gewenst kunnen de feeds direct worden weergegeven in het hoofdscherm.

Connectivity

Het gebruik van Bluetooth met de C902 is zeer eenvoudig. Het toestel wordt zeer gemakkelijk herkend door andere apparaten en vice versa.

WiFi wordt niet door het toestel ondersteund. Wel is het mogelijk om te internetten met het toestel. Hoewel hij hier niet echt voor bedoeld is (mede door het kleine scherm), werkt deze browser redelijk prettig. Sony Ericsson hanteert een mobiele lay-out waardoor sites nog redelijk gebruiksvriendelijk blijven, natuurlijk is ook functie ook uit te zetten. Verwacht echter geen volwaardige internettelefoon. Het toestel ondersteund overigens ook SIP (Session Initiation Protocol) waarmee het mogelijk wordt om mee te VoIP internetten-bellen.

Camera

Dan het paradepaardje van de C902. Het zit al in de naam verborgen, dit is een camera phone. Deze activeert men door middel van het open schuiven van de bovenkant, waardoor de lens zichtbaar wordt. Vervolgens lichten tiptoetsen op rondom het scherm, waarmee alle instellingen te configureren zijn. Dit ziet er erg stijlvol uit. Wel komt er tussen het schuifmechanisme erg snel stof te zitten.

Functies als autofocus, Best Picture en het wisselen tussen foto- en filmcamera gaat zeer intuïtief. Met Photofix is het zelfs mogelijk onderbelichte foto’s automatisch te laten corrigeren met behulp van contrast.

Voor een telefooncamera zijn de foto’s erg goed. De scherpte die dit toestel heeft in haar foto’s zie je maar bij weinig telefoons terug. Zeker overdag is het net een volwaardige camera. Dit brengt ons dan ook tot het enige puntje van kritiek: de flitser is zeer fel, maar lijkt net voor het nemen van de foto te stoppen. Hierdoor de foto bij weinig licht alsnog erg donker. Het is dan ook geen standalone camera.

De C902 is uitgerust met gezichtsherkenning zodat het toestel altijd op gezichten scherp stelt. Geschoten foto’s kunnen zeer gemakkelijk en in een mooi vorm gegeven media player worden bekeken. Ook verzenden van de foto’s via Bluetooth gaat uitstekend.

Aanwezige programma's

De programma’s waar deze telefoon het in het bijzonder van moet hebben zijn de diverse foto bewerkingsopties en de goede media player waarmee foto’s en filmpjes zijn te bekijken en waarmee ook muziek kan worden geluisterd. Daarnaast heeft ook deze Sony Ericsson Track ID. Een erg leuk programma waarmee een stukje muziek kan worden opgenomen, waarna de titel en uitvoerende artiest in beeld in beeld te zien zijn. Werkelijk nagenoeg elk nummer wordt herkend. Voor deze functie is echter wel toegang tot internet vereist. De FM radio met RDS functie werkt erg goed (aangesloten headset is hierbij wel noodzakelijk) en geeft een mooi geluid.

Alle programma’s op een rijtje: uitgebreide alarmklok (met 5 wekkers), calculator, contactpersonen (eventueel onder te verdelen in groepen), fotoalbum, fototelefoonboek, herinneringen (die 'post-it' notities in het scherm ‘plakt’), uitgebreide image editor, Java ondersteuning, kalendernotities, MP3-speler, stopwatch en timer, takenlijst, telefoonlijst (met groepen), tijdsnotatie of klok, valuta omzetter, een video afspeelfunctie, Google Maps en Bluetooth afstandsbediening. Erg compleet dus.

Games

Een noemenswaardig spel wat op de C902 zit, is Need for Speed. Een spel met 3D graphics dat wordt bestuurd met de bewegingssensor. Verder had de C902 PhotoQuestFishing meegeleverd. Een saai spelletje dat al op eerdere toestellen van Sony Ericsson zat. Ook zit er standaard Solitaire op de C902, ook wel bekend als patience.

Conclusie

De C902 is een zeer solide telefoon. Zowel ontwerp als menu interface ogen zeer afgewerkt. Het scherm is vrij klein, maar daarentegen wel heel scherp. Het kunnen wijzigen van de interface naar eigen wensen is zeer handig. Sms’en met alle Sony Ericsson telefoons is een verademing. De camera en foto-opties zijn eindeloos. Het is echter nog geen vervanging van een standalone camera. Track ID en auto-rotate zijn leuke features die de telefoon een wat meer gadget gehalte geven.

Als je op zoek bent naar een degelijke telefoon zonder al teveel poespas en meerdere jaren meekan, dan is dit een mooie keuze. De camera maakt hem handig voor snel foto’s maken van goede kwaliteit. Daarnaast is het menu zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief. De afwerking is gewoon erg goed.

Vragen en antwoorden over deze Sony C902 review