Nokia 7710 review

Iedereen is bekend met de Communicator serie van Nokia genaamd Series 80 en daarop is sindskort een nieuwe interface gebaseerd genaamd Series 90. De Nokia 7710 is de eerste en de enige device ooit die op deze Symbian gebruikersinterface zal draaien.

Binnen NieuweMobiel.NL is besloten van deze nieuwe interface en dit toestel een review te schrijven voor de gebruikers en bezoekers van de site. In deze review laten we de Nokia 7710 en functies zoals Visual Radio en de nieuwe S90 interface zeer uitgebreid zien.

Zoals bekend is de Symbian OS één van de vier besturingssystemen die gerealiseerd zijn voor de mobiele markt. Symbian is een zogenaamde Open Source besturingssysteem en kan doordoor juist door een fabrikant naar eigen inzicht worden doorontwikkeld. Series 90 is daar een goed voorbeeld van. De door Nokia ontwikkelde interface geeft precies aan op welke vlakken er mogelijkheden liggen. Dit brengt ook gelijk de zwakte mee, want door alle nieuwe verschillende besturingssysteemversies en interfaces is het voor software ontwikkelaars onderhand niet meer te doen om programma's en ontwikkelingen te doen. Series 90 is daarvan het grootste voorbeeld momenteel, maar daarover later meer.

De markt van smartphones groeit en groeit. En helaas zal de Nokia 7710 geen grote rol in gaan spelen. Door het nieuwe OS zijn amper programma's verkrijgbaar en gedurende de review zullen diverse punten aanbod komen die duidelijk aangeven dat Series 90 en de Nokia 7710 een tussenstop zijn richting een nieuwe serie Communicator smartphones. De Nokia 7710 draait voor de volledigheid op Symbian 7.0s en dus het besturingssysteem Series 90 Developer Platform 2.0.

Het complete beeld vooraf van het toestel kan als media device bestempeld worden, maar de vraag die tijdens review gesteld zal moeten is of de 7710 deze eer waar kan maken. Wegens zijn ondergrond uit de Communicator wereld zal men al snel denken dat de Nokia 7710 meer als zaken toestel besteld zal worden, maar hoe zit het dan met het uiterlijk en duidelijke mogelijkheden in het toestel. De review zal een compleet beeld geven van alle vragen die de gebruiker van te voren aangaande dit toestel stelt.

Het toestel is geïntroduceerd op 2 November 2004 naast de Nokia 3230 Series 60 smartphone en is geïntroduceerd als PDA en handcomputer om de concurrentie met Microsoft en Palm aan te gaan. Deze bedrijven leveren een besturingssysteem voor handcomputers zoals de iPaq, Palm, Treo en Dell Axim. De strijd speelt zich onder de motorkap af. De vraag is alleen of men alle power die onder de motorkap aanwezig op de snelweg van de mobiele markt kwijt en de strijd wint van de PocketPC. De toekomst zal het uitwijzen. Helaas verliest Nokia op het gebied van de inhoud van de motor. Een 125 MHz processor is ronduit beschamend als men kijkt naar de grotere procesoren van Windows Mobile devices. Een vraag voor de review kan dan ook niet anders zijn heeft de Nokia 7710 genoeg aan.

• Toestel
• Batterij
• Oplader
• Stijlvolle stereo headset
• DKU-5 Datakabel
• 2x Stylus
• Bureauhouder
• Beschermingstas of ook wel cover genoemd
• 128 MB geheugenkaart met speciaal hoesjes gevuld met software
• Nederlandse handleiding en Quickstart manual
• Franse handleiding en Quickstart manual
• Sofware CD met daarop Nokia PC Suite 6.4
• Application key die men kan gebruiken om 1 programma die meegeleverd is langer te gebruiken dan standaard mogelijk is
• Nederlandse informatie folder met daarin informatie over de programma's op het toestel
• Franse informatie folder met daarin informatie over de programma's op het toestel

De handleiding is zoals bekend bij Nokia goed voor elkaar. Mooie afbeeldingen, lekker te lezen en alles wat men zoekt als men het toestel voor de eerste keer gebruikt. Geen aanmerkingen op dit vlak, behalve dat men als nieuwe Series 80 gebruiker wellicht wat meer wil weten over de nieuwe gebruikersinterface. Helaas, is daar de handleiding niet voor bedoeld. Eén klein smetje is het melden van Nokia in de handleiding dat de geheugenkaart de eerste maal geformatteerd dient te worden voor gebruik. Erg handig, men gooit zo alle vooraf geïnstalleerde programma's van de geheugenkaart en men mag deze gaan terug zoeken op de site van Nokia.

Verder de accessoires langslopende komt men de stijlvolle stereo headset tegen, die in de Distinctly Bold serie past van de Nokia 7260, 7270 en 7280. Wat erg mooi is, is dat het nu mogelijk is ook via Bluetooth audio te luisteren, maar daarover later meer. De meegeleverde datakabel is bekend. Gewoon een goede degelijke datakabel die een vermogen los kost, maar gelukkig in het pakket is gestopt, ook omdat infrarood op het toestel ontbreekt.

Gelukkig deze keer geen gekke dingen met een geheugenkaart die compleet nieuw is, maar gewoon een vertrouwde MMC geheugenkaart van de grootte 128 MB. De geheugenkaart is gevuld met een grote hoeveelheid programma's waarover later gesproken zal worden in het onderdeel Aanwezige programma's. Naast de geheugenkaart krijgt de Nokia 7710 twee maal een stylus meegeleverd. Deze pennetjes zijn het gereedschap waarmee men het toestel bedient. Eén is voldoende, hoor! Men kan de stylus opbergen in het toestel. Over deze opbergplaats later meer.

In de doos vind men naast deze onderdelen een speciale houder, waarop men de Nokia 7710 kan plaatsen. Het is een zeer doeltreffende houder, maar helaas geen cradle. Dus geen aansluitmogelijkheden die direct het toestel zullen op de PC. Daarnaast is het bijna onmogelijk om het toestel op te laden in de houder. De aansluiting voor de oplader is daarvoor te ver naar links geplaatst. Dit is een flinke misser van Nokia, want gebruikers zullen juist de houder gaan gebruiken op een bureau en tegelijkertijd het toestel willen aansluiten op de PC en de lader. Dit is niet op een normale manier mogelijk.

Het toestel heeft een volledig pakket met accessoires met daaronder een groot aantal speciale accessoires die gebruikers zeker zullen aanspreken:

Ook de meegeleverde case of cover voor het toestel is niet bepaald iets van men de schoonheidsprijs zou geven. Op één of andere manier is het niet mogelijk ook maar het toestel lekker aan te sluiten aan de cover. De vorm van de cover maakt het toestel ook onnodige breed. Op of andere manier geeft het ongebruikt laten van deze cover een beter gevoel.

Nog een punt van kritiek is de meegeleverde software, die compleet niet aan de wensen voldoet van een standaard gebruiker. De datakabel drivers vindt men niet op de CD terug, de PC Suite versie is achterhaald en werkt niet lekker met het toestel. Gewoon de software downloaden van de site van Nokia is wat te doen staat. Dit zou niet mogen, waarom zit die CD er dan bij? Over de installatie van deze software wordt nog terug gekomen bij het onderdeel connectivity.

Concluderend kan men zeggen over de accessoires dat het allemaal net wat speelser over komt dan een PocketPC of ander PDA, maar het niet kan overtuigen. Vooral de missers in relatie tot de houder, het missen van een echte cradle en de cover zijn dingen die men zou kunnen doen besluiten als zakelijk gebruiker verder te kijken. De commerciële markt en de gebruikers daarbinnen zullen hier minder aandacht aanbesteden.