Google Assistant kan straks telefoontjes voor je aannemen

Call Screen en Duplex maken eindelijk nuttig gebruik van kunstmatige intelligentie


Google kondigde gisteren de Pixel 3 aan maar de show werd toch gestolen door een heel ander product; Call Screen. Deze functie komt straks naar de Google Assistant en hij is in staat om telefoongesprekken voor je aan te nemen. Ideaal voor wie vermoed dat hij gebeld wordt door een callcenter of wie doof is.

De presentatie over Call Screen ging gepaard met de legendarische woorden "Je hoeft nooit meer met een callcenter medewerker te praten!". Google probeert al langer nuttige toepassingen te vinden voor kunstmatige intelligentie. Andere fabrikanten komen momenteel niet veel verder dan het automatisch selecteren van camerainstellingen en app-suggesties. Google lijkt met Call Screen nu echt stappen te maken op het gebied van AI waar we in ons dagelijks leven profijt van kunnen hebben.

Call Screen is onderdeel van Google Assistant en eerst exclusief verkrijgbaar voor Pixel-telefoons zoals de Pixel 3 en Pixel 3 XL. Call Screen kan een binnenkomende oproep aannemen waarna hij de andere kant van de lijn uitlegt dat de persoon die gebeld wordt gebruik maakt van een screening service vervolgd door de vraag waarvoor hij of zij belt. Alles wat gezegd wordt verschijnt als tekst op je telefoon. Je kunt vervolgens altijd het gesprek aannemen of via tekstballonnen het gesprek 'vriendelijk' afkappen. Call Screen wordt later dit jaar uitgerold naar Pixel-telefoons.

Duplex

Google kondigde eerder dit jaar tijdens I/O een andere soortgelijke dienst aan genaamd Duplex. Deze kan actief namens je telefoongesprekken maken om bijvoorbeeld afspraken bij de kapper of een restaurant te maken. Zie het als een soort personal assistant die je opdracht geeft een tafeltje bij je favoriete eetcafe te reserveren. Ook Duplex wordt later dit jaar uitgerold naar Google Asssistant maar zal alleen eerst in de steden New York, Atlanta, Phoenix en San Francisco beschikbaar zijn. Na Google's presentatie ontstond meteen een ethische discussie omdat de ontvangende partij niet te horen kreeg dat het hier om een gesprek met een computer ging. Mogelijk past Google dat nog aan net zoals het bij Call Screen doet.


Vermelde toestellen

Gerelateerd nieuws


Praat mee over dit artikel