Telefoon abonnement zoeken
Telefoon abonnement nodig? Bekijk en vergelijk hier telefoonabonnementen van alle Nederlandse providers. Meer willen weten van een telecomabonnement en prijzen vergelijken? Dan is dit handige overzicht met alle telecomaanbieders het startpunt van je zoektocht.
Kies je favoriete provider
Geen nieuwe mobiel erbij?
Tevreden met je huidige mobiel? Overweeg dan een simonly abonnement. Dat is een abonnement zonder mobiele telefoon. Dat scheelt in de kosten.
Wel een nieuwe mobiel nodig?
Wel een nieuwe mobiel nodig maar weet je nog niet welke? Zoek hem dan eerst uit in ons telefoonoverzicht of vind hem in de keuzehulp. Weet je al wel welke telefoon je wilt? Tik dan de naam ervan in bovenin het zoekveld. Eenmaal op de gewenste telefoonpagina kun je altijd nog kiezen welk abonnement je wilt dat het beste bij je past.
Wil je niet de volle mep betalen dan kun je ook een refurbished telefoon overwegen. Dat is niet een nieuwe telefoon, maar wel één die nagekeken iswe en eventueel voorzien is van een nieuwe batterij. Een refurbished telefoon komt zonder telefoonabonnement. Wil je er wel een abonnement bij? Schaf dan apart er ook nog een simonly abonnement bij aan.
Wat is een telefoon abonnement?
Met een telefoon abonnement kun je onderweg bellen, sms'en en internetten met je telefoon of tablet. Je maakt dan gebruik van het netwerk van een telecomprovider. Die heeft overal in het land zendmasten geplaatst en daar maakt jouw mobiel verbinding mee. Je betaalt maandelijks abonnementskosten over het gebruik aan je provider. Deze stuurt je iedere maand daarvoor een factuur.
Een telefoonabonnement bestaat uit bundels voor bellen en internet. Verbruik je in een maand minder dan die bundel dan is er niets aan de hand. Verbruik je meer, bijvoorbeeld omdat je meer belt of meer data verbruikt, dan worden soms extra kosten in rekening gebracht. Bij sommige abonnementen werkt het anders. Zo zijn er abonnementen waar je simpelweg niet meer kunt verbruiken dan je bundel (het zogenaamde bel- of dataplafond), of je internetsnelheid wordt verlaagd.
Koop je een nieuwe mobiel bij je telefoonabonnement, dan sluit je hiervoor een toestelkrediet af bij de provider. Je leent als het ware het geld vooraf, en betaalt deze maandelijks - via je telefoonrekening - af. Leen je meer dan €250 dan moet je informatie aanleveren over je inkomen en uitgaven. Dit heet de inkomenstoets. Een provider kan je afwijzen. Je zult dan een bedrag minder dan €250 moeten lenen of voor sim only moeten gaan.
Welke telefoon abonnementen zijn er allemaal?
Alle providers bieden grofweg dezelfde soorten abonnementen voor je telefoon aan. Er zijn wel wat variaties onderling, maar bij allemaal werken ze met bundels en een looptijd van het contract. Ook in de looptijden is er weinig variatie; in Nederland kun je een 1-jarig en een 2-jarig telefoonabonnement krijgen.
Verschillen tussen de abonnementen zitten hem in hoe omgegaan wordt met de bundels, wat er gebeurt als je daarboven komt, of je overgebleven belminuten of data kunt meenemen, of je je bundel kunt delen met een gezinslid, of je bundels tijdens de looptijd mag aanpassen en of je in aanmerking komt voor korting. Dat laatste kan het geval zijn wanneer je thuis ook TV en internet bij diezelfde aanbieder hebt (combivoordeel), of je jongvolwassene bent (Vodafone Young), of je een tiener bent (KPN Teen) of dat je kind onder de 12 is (KPN Kids).
Wat is het beste telefoonabonnement?
De vraag "wat is het beste abonnement" is net zoiets als een schilder vragen wat de beste kleur is. Het antwoord is op beide vragen; het hangt er vanaf.
Waar ben je naar op zoek? Wat vind je belangrijk? Welke eisen heb je? Welke ervaringen heb je met bepaalde aanbieders. En wat wil je maximaal uitgeven? Om hier zo goed mogelijk antwoord op te krijgen kun je jezelf het volgende afvragen:
- Hoeveel belminuten heb ik nodig?
Pak je factuur van de afgelopen 3 maanden erbij en neem daarvan het gemiddelde aantal belminuten. - Hoeveel GB aan data heb ik nodig?
Kijk ook hiervoor naar je vorige factuur. Heb je die nog niet? Dan kun je het volgende lijstje gebruiken om een schatting te maken:Weinig - 1 GB (licht browsen, foto's versturen via WhatsApp)
Gemiddeld - 5 tot 10 GB (social media, video streamen)
Veel - 10 GB en meer (tv kijken, gamen) - Hoeveel wil ik maximaal betalen?
Je kunt in ons abonnement filter aangeven hoeveel je maximaal per maand kwijt wilt zijn aan je telefoon abonnement. Er worden dan alleen resultaten getoond die daar onder liggen. Hierdoor moet je soms meer bijbetalen voor je mobiele telefoon.
Het beste telefoonabonnement is het abonnement wat precies genoeg heeft aan belminuten en data voor een goede prijs en met de telefoon waar jij op zoek naar bent. Is je verbruik juist heel flexibel? Bel je de ene maand niets en de andere maand heel veel? Of wil je nooit hoeven nadenken of je buiten je bundel gaat? Overweeg dan een Unlimited-abonnement met onbeperkt belminuten en data.
Voordelen nieuw abonnement vs verlengen
Wij mensen zijn gewoontedieren. We houden niet zo van verandering en ook zijn we niet graag bezig met contracten en abonnementen. Grote kans dus dat jouw telefoon abonnement al (geruime tijd) is afgelopen. Deze wordt dan stilzwijgend verlengd. Zonde!
Want een nieuw abonnement bespaart je in de meeste gevallen geld. Veel geld. Providers willen aan het einde van het jaar aan hun aandeelhouders laten zien hoeveel nieuwe klanten ze hebben aangesloten en daar hebben ze korting of cadeautjes voor over. Die loop je mis wanneer jij blijft zitten waar je zit. Shop dus vooral naar een nieuw abonnement.
Providers doen je graag een verlengingsaanbod wanneer je contract is afgelopen. Soms zelfs met een nieuwe mobiel erbij. Je krijgt dan vrijwel nooit korting op je telefoonrekening en je bent uiteindelijk duurder uit. Het afsluiten van een nieuw abonnement is daarom vrijwel altijd voordeliger.
Wanneer je een nieuw mobiel abonnement afsluit kun je gewoon je huidige telefoonnummer meenemen. Dat heet nummerbehoud en is altijd gratis. Het is zelfs mogelijk om een nieuw abonnement met nummerbehoud aan te vragen bij je huidige provider.
Veelgestelde vragen over telefoon abonnementen
Je wilt het naadje van de kous weten, dat herkennen we. Misschien zit je nog met vragen over mobiele telefonie-abonnementen waarop wij het antwoord al hebben gegeven. Je vindt de meest voorkomende vragen hieronder. Zit je vraag er niet bij? Stel hem ons via het contactformulier onderaan onze website.
Het verschil is dat je bij een sim only abonnement geen nieuwe mobiel krijgt. Je kiest voor sim-only als je huidige mobiel nog prima werkt. Is deze aan vervanging toe? Kies dan voor een telefoon met abonnement.
Je hebt 1-jarige en 2-jarige telefoonabonnementen. Maandelijks opzegbare telefoonabonnementen bestaan niet. De meeste mensen kiezen voor een 2-jarig abonnement omdat de toestelbijdrage dan lager is. Je spreidt de kosten namelijk over een langere periode. Wil je wel maandelijks kunnen opzeggen? Kies dan voor simonly of wacht tot je contract is afgelopen.
Bij de meeste aanbieders kan dat. Zo is het verhogen van bundels vaak kosteloos te wijzigen. Of je ook kunt verlagen hangt af van de provider. Bij de meeste kun je wel verlagen maar nooit lager dan wat je bij aanvang van je contract had. Vraag bij je provider na wat de mogelijkheden zijn.
Heb je al een telefoonabonnement? Tel dan van 3 maanden het aantal belminuten op en deel dat door 3. Dit gemiddelde is vaak een goede indicatie hoeveel je werkelijk verbruikt. Herhaal dit voor het aantal sms'jes en internetdata. Hou rekening met wijzigingen in je leven. Moet je voor werk meer reizen? Dan ga je waarschijnlijk meer data verbruiken. Nieuwe liefde? Dan ga je waarschijnlijk meer bellen.
Sommige providers werken met een belplafond of dataplafond. Hierbij kun je niet meer bellen of internetten dan er in je bundel zit. Je kunt vaak wel eenmalig opwaarderen wat verrekend wordt op je factuur. Weer anderen werken met het verlagen van de internetsnelheid. Zo ben je nooit helemaal offline. Vraag bij je provider na wat voor jou geldt.
Je vraagt dan nummerbehoud aan. Hierbij wordt je huidige 06-nummer geporteerd naar een nieuwe provider. Dit is altijd gratis. Je vraagt nummerbehoud aan bij het afsluiten van je nieuwe contract. Dat doe je tijdens het bestelproces, vergeet dit dus niet.
Om een telefoonabonnement af te sluiten heb je een geldig legitimatiebewijs nodig, dat kan een paspoort, ID-kaart of rijbewijs (alleen bij Ben, KPN of Odido). Ook heb je een Nederlandse bankrekening nodig. Verder dien je over een Nederlands adres te beschikken waar de telefoon met simkaart naar toe gestuurd moet worden
Sommige aanbieders werken met een iDEAL-betaling om het contract mee te ondertekenen. Je hoeft dan geen kopie identiteitsbewijs en contract op te sturen.
Nee. Personen jonger dan 18 jaar mogen zonder toestemming van hun ouders of voogd geen contracten afsluiten. Sommige aanbieders hebben speciale Kids-abonnementen (KPN Kids en Teens) waar de ouder of voogd het abonnement voor het kind afsluit. Wil je als minderjarige toch zelfstandig kunnen bellen? Dan kun je een prepaid simkaart kopen, je betaalt dan vooraf voor belminuten, sms'en en internet.
Tevreden over je huidige telefoonabonnement? Je kunt hem dan verlengen. Er gebeurt dan eigenlijk niets, behalve dat de contractdatum verder in de toekomst verschoven wordt. Soms kun je er wel een nieuwe mobiel bij krijgen, maar dat hoeft niet altijd. Overigens is het afsluiten van een nieuwe abonnement in vrijwel alle gevallen voordeliger.
Ja je kunt een telefoon abonnement tussentijds opzeggen maar dat gaat met kosten gepaard. Dat heet afkopen. Het resterende toestelkrediet kun je in één keer aflossen, bijvoorbeeld als je een hypotheek wilt afsluiten. Dan vervalt je BKR-registratie en behoud je verder toch je telefoonabonnement. Wil je je hele abonnement tussentijds opzeggen? Dan betaal je de resterende abonnementskosten in één keer als afkoopsom.
Soms worden er afsluitkosten in rekening gebracht, al zien we vaak dat deze niet gehouden worden en als korting gepresenteerd worden. Andere eenmalige kosten kunnen zijn verzendkosten en de thuiskopieheffing. Je kunt ook kosten hebben voor de mobiele telefoon bij het abonnement wanneer je niet het hele toestelbedrag leent.
De tijden van een gratis telefoon bij je abonnement zijn voorbij. Ze hebben ook nooit bestaan want gratis bestaat niet. De kosten zaten simpelweg verwerkt in de abonnementskosten. Providers moeten deze nu beter communiceren naar de klant toe. En dus zijn de abonnementskosten gesplitst in bundels (belminuten, sms'jes en data) en een toestelbijdrage. Wat je aflost op je telefoon staat nu apart vermeld op de factuur, wel zo duidelijk.
Dan krijg je een herinnering. Betaal je die ook niet dan beland je in een incassotraject. Je krijgt bezoek van een deurwaarder en die kan beslag leggen op je inkomen of inboedel. Zo ver hoeft het natuurlijk niet te komen. De meeste providers denken graag met je mee als je financiële problemen hebt. Bel de klantenservice en vraag naar de mogelijkheden van bijvoorbeeld een betalingsregeling.
Iedere provider heeft een website waar je kunt inloggen en je verbruik kunt raadplegen. De meesten hebben ook een app die je uit de Play Store (voor Android) of App Store (iPhone) kunt downloaden. Dat scheelt inloggen en dus tijd.
Als er een telefoon bij je abonnement zit dan betaal je die via je telefoonrekening maandelijks af. Leen je meer dan €250 voor je nieuwe toestel dan krijg je vooraf een inkomens- en lastentoets. Er wordt dan door de provider gekeken of je de lening wel kunt afbetalen. Na goedkeuren hiervan wordt je geregistreerd in het BKR-register. Zo kunnen instanties die leningen verschaffen zien of jij al lopende leningen hebt en waar. Dit is om jou als klant te beschermen. Heb je je telefoon afbetaald, tussentijds of na afloop van je contract, dan vervalt je BKR-registratie.
Ga je naar het buitenland op vakantie en gebruik je daar jouw mobiele telefoon, dan maak je op dat moment gebruik van een buitenlands netwerk. Dat heet roamen. Binnen de EU gelden dezelfde regels voor je bundel als in Nederland. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over buitensporige kosten als je even een Netflix-serie streamt. Ga je buiten de EU op reis? Dan moet je wel even opletten. Sommige providers hanteren de EU-regels ook voor landen binnen Europa zoals IJsland en Noorwegen, maar niet allemaal. Kijk op de website van je provider welke regels voor welk land gelden om niet voor onaangename verrassingen te komen.
Ja. De EU heeft strenge regels waaraan providers moeten voldoen en mogen jou niet met extra kosten opzadelen. De uitzondering op de regel zijn abonnementen met onbeperkte bundels. Daarvoor geldt vaak Fair Use Policy (FUP), waarbij in het buitenland vaak wat minder gul met deze regel om wordt gegaan.
Dit verschilt per provider. Sommige providers zoals Vodafone hebben ook in het buitenland een eigen netwerk en kunnen dus goedkoper hun diensten aanbieden. Anderen werken weer samen met buitenlandse partners waardoor kosten lager uitvallen. Bij weer andere betaal je de hoofdprijs. Het wil in dat geval ook lonen om eenmaal op je bestemming aangekomen een lokale prepaid-simkaart aan te schaffen.
Daarvoor kijk je naar de dekkingskaart van de gewenste aanbieder;
| Netwerk | Aanbieder | Dekkingskaart |
|---|---|---|
| KPN | KPN, Budget Mobiel, Lebara, Simyo, Youfone | https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm |
| Vodafone | Vodafone, 50+ mobiel, hollandsnieuwe | https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml |
| Odido | Odido, Ben, Caiway, Delta, Simpel | https://www.odido.nl/netwerk/dekking |
Met 5G kun je veel hogere snelheden halen dan met 4G. Dat is handig voor als je onderweg veel video wilt bekijken, grote bestanden wilt downloaden of met je laptop wilt werken. Het nadeel is wel dat je sneller door je databundel heen bent.
Ja. We geven op de productpagina in het abonnementfilter aan of deze geschikt is voor 5G als je daar naar zoekt. Hierdoor sta je niet voor onaangename verrassingen. Overigens is het kopen van een telefoon die met 5G overweg kan sowieso verstandig ook als je er (nog) geen gebruik van maakt. Als je over een jaar toch een 5G-abonnement neemt dan hoef je tenminste geen nieuwe mobiel te kopen.
Nieuwe simkaart ontvangen? Deze kun je activeren door in te loggen op mijn.vodafone.nl of mijn.odido.nl. KPN-klanten kunnen terecht op de speciale simkaart-activatie pagina.
Heel vervelend als je simkaart stuk is of weg. Je vraagt een nieuwe kaart aan bij je aanbieder. Dat kan door te bellen naar je provider met een telefoon van een vriend of via je huistelefoon. Of je logt in bij je provider om een vervangende simkaart aan te vragen. Meestal ontvang je een zogenaamde 3-in-1 simkaart die altijd in je telefoon past. Je drukt het juiste formaat (mini, micro of nano) uit de grote kaart en steekt deze in je toestel.
Dit hangt af van de aanbieder. Sommige aanbieders hebben familie-abonnementen waarbij je bundels onderling kunt delen of weggeven. Bij weer anderen zit dit standaard in het pakket. Zo kun je bij KPN Unlimited gratis data delen met KPN Mobiel-abonnementen op hetzelfde adres. Bij een Vodafone Red Together-abonnement deel je je bundel met maar liefst 9 personen. Odido heeft het Samen Unlimited-abonnement waarbij je ook data onderling kunt delen, zelfs wanneer deze abonnementen niet op hetzelfde adres wonen.
Een eSIM is een digitale ingebouwde simkaart (embedded SIM). Het voordeel hiervan is dat je deze niet zelf hoeft te plaatsen, met het nodige gepriegel tot gevolg. De kaart gaat ook (vrijwel) nooit stuk en het toestel heeft weer een opening minder met minder kans op schade of binnendringend water. Je kunt een eSIM digitaal activeren via je telefoon. Je hoeft niet te wachten totdat je een fysieke simkaart in de bus ontvangt. In Nederland bieden momenteel KPN, Vodafone, Odido, Simyo en Youfone een eSIM aan. Je telefoon moet eSIM wel ondersteunen om hiermee aan de slag te gaan.











